tirsdag, 05 april 2022 14:29

Nå kommer ungdomsligaen!

UNGDOMSLIGA: I år vil seilere mellom 14 og 20 år få anledning til å konkurrere i en egen liga for ungdommer. UNGDOMSLIGA: I år vil seilere mellom 14 og 20 år få anledning til å konkurrere i en egen liga for ungdommer. FOTO: Morten Jensen
Er du mellom 13 og 20 år, er du aktuell for å kunne være med i ungdomsligaen. Det er bare å finne likesinnete i seilforeningen din og danne et lag.

– Ja, det er en virkelig stor glede å kunne si at vi nå vil starte en ungdomsvariant av seilsportsligaen, sier NSFs generalsekretær, Per Christian Bordal.

Ligaen vil bestå av foreningslag der seilere som er født i 2002 og til og med i 2009 kan delta i årets liga, som vil bestå av to stevner – i Ålesund 3. og 4. september og i Åsgårdstrand 1. og 2. oktober. En seilforening kan stille med flere lag á fire seilere – deltagelsen er med andre ord ikke begrenset til kun ett lag slik det er i selve seilsportsligaen.

– Nå er det bare å komme i gang. Vi har lagt opp sesongen slik at foreningene kan danne lag, trene og forberede seg nå i vårsesongen. 27. og 28. juni vil vi så avholde en treningsleir på Hankø innen sportsbåtseiling der det vil bli anledning til å trene i ligabåtene og få gode råd og tips av erfarne seilere. Deretter blir det stevner i Ålesund og Åsgårdstrand om høsten, sier Bordal.

Han understreker at ungdomsligaen er en bevisst satsing fra Norges Seilforbunds side. Det er et tilbud og en alternativ karrierevei for alle dem som ikke har båt selv eller som ikke finner seg helt til rette i noen av jolleklassene og alle norgescupene – eller for seilere som synes det er gøy å være med i ulike former for seiling.

Langsiktige planer

– Vi har allerede planene og finansieringen klar også for 2023-sesongen, så ligaen i år blir ikke et enkeltstående tilfelle. Det blir ingen «one shot». Vi har et langsiktig perspektiv som vi ønsker å flagge for alle seilforeningene, slik at de allerede nå tenker og forbereder seg og sine seilere på at ungdomsligaen blir et bestående tilbud, sier Bordal.

Seilsportsligaen hadde sin første offisielle sesong i 2016 og går i år inn i sin femte sesong (i 2020 måtte seilsportsligaen avlyses på grunn av koronapandemien).

– Vi håper å treffe mange ungdommer med dette tilbudet. Ligaseiling er sosialt, og når man ikke en gang behøver å eie noen båt selv for å delta, blir terskelen lav. Vi håper mange vil være med, og at ungdomsligaen på sikt vil kunne fore sportsbåt- og storbåtmiljøet med mange ivrige seilere.

Startkontingenten vil være 4000 kroner per lag per stevne. Det inkluderer båter å seile med og deltagelse i hele ligaapparatet. Kontingenten inkludererogså  middag og sosialt samvær om lørdagskvelden mellom de to regattadagene.

De to stevnene i Ålesund og Åsgårdstrand teller sammenlagt og det blir premier til de beste lagene.

– Om ikke lenge vil ungdomsligastevnene bli lagt ut på Manage2Sail med nærmere opplysninger og påmelding, men vi vil gjerne allerede nå fortelle om NSFs planer og intensjoner, slik at alle foreningene rundt om i landet kan begynne å planlegge, motivere og forberede seg. Jeg har hørt at juniorlaget til Åsgårdstrand Seilforening allerede har begynt treningen, og at Ålesund og Moss er rett rundt hjørnet når det gjelder å starte sin seiling.

– Å få igangsatt denne ligaen er noe vi i seilforbundet har brent for lenge, og nå har brikkene for å kunne realisere en seilsportsliga for ungdom endelig falt på plass. Jeg gleder meg, sier Per Christian Bordal.