Vi er alle turseilere. Nesten. Av de over 24 000 medlemmene i norske seilforeninger er rundt regnet 90 prosent turseilere. Innimellom er de regattaseilere, men mest av alt er de på tur. Enten langs Norges kyst – som helt objektivt er verdens vakreste – eller blant de runde svabergene langs svenskekysten, de avslappende havnene i Danmark eller lenger.
Noen seiler til Shetland, andre til Grønland og veldig mange som reiser på langtur. tar turen sørover til Kanariøyene for så å seile over til Karibia. I mange, mange år har norske seilere vært en stor gruppe i regattaer som Atlantic Rally for Cruisers (ARC). Slik vil det fortsette å være. Norske seilere liker å dra på tur.

NSF har tatt konsekvensen av at medlemmene er ivrige turseilere og er blitt medlem av Norsk Friluftsliv. Du kan lese mer om hvorfor her.

Opplev den fantastiske kysten vår med SeilUT!

SeilUT, en spennende turseiler konsept hvor Norges Seilforbund - i samarbeid med Trimpoeng, inviterer alle seilentusiaster til å delta i en unik utforskning av Norges kystlinje. Ved å seile fra havn til havn, samler deltakere poeng og opplevelser i en vennskapelig konkurranse som strekker seg over hele seilsesongen.

Hvordan fungerer det for deg som seiler?

Registrer deg enkelt i Trimpoeng-appen, tilgjengelig på både Google Play og Apple App Store, og start ditt seileventyr. Utforsk opptil 200 utvalgte havner i SeilUT konkurransen som din seilforening har satt opp, saml poeng for hvert besøk i de utvalgte havnene, og kanskje sikre deg en premie eller to ved sesongens slutt. Nytt av året er også muligheten til å tjene ekstra poeng ved å samle søppel, som en del av vårt bidrag til et renere marint miljø.

For Seilforeninger

SeilUT tilbyr en enkel, nettbasert løsning som gjør det lett å administrere deltakelse og poengsystemet, uten behov for omfattende administrasjon. Med en årlig engangskostnad på kr 7 500,- + mva for en 8 måneders periode, kan landets seilforeninger bli en del av SeilUT fellesskapet. Prisen kan reduseres ved samarbeid mellom flere foreninger, og løsningen kan skreddersys for å møte spesifikke behov.

Bli med på Eventyret

SeilUT er mer enn bare en konkurranse; det er en mulighet til å utforske, oppleve og dele gleden ved seiling med andre. Det har styrket samholdet i mange seilforeninger, skapt nye vennskap blant medlemmene og sist, men ikke minst økt turseilings aktiviteten i mange av de foreningene som benytter seg av SeilUT. Med over 2135 havnebesøk registrert i fjor, står vi klar til å sette ny rekord i år.

Er du klar for å heise seilene og bli en del av dette fantastiske fellesskapet?

For mer informasjon, besøk vår SeilUT nettside: https://seilut.trimpoeng.no/info eller kontakt Thomas Nilsson / Norges Seilforbund på 900 66 128

Turseiling

-på enkelt vis

Inspirert av Magne Klanns jolleseiltur fra Nordkapp til Lindesnes sommeren 2018, oppfordres alle seilforeninger nå til å lage turseilergrupper for seiling med joller og små kjølbåter.

Magne Klann viste at det går an og at det ikke er størrelsen det kommer an på: Man trenger ikke en stor, komfortabel båt med all verdens av utstyr for å dra på tur. Tvert imot – gleden over å seile på tur er kanskje omvendt proporsjonal med nettopp størrelsen på båten.

Magne Klann seilte fra Nordkapp til Lindesnes i enmannsjollen RS Aero. Han dro båten på land og sov i telt eller bare under seilet til jollen som lå krenget på stranden. Det ga ham en nærhet til naturen og opplevelser ingen stor båt kan gi. Opplevelsen er blitt til en bok, og boken er blitt til en inspirasjon.

-Nautiske Klubben

Trenger du motivasjon eller en passe god grunn til å seile litt mer? Heng deg med på 100 nautiske mil i måneden prosjektet til Norges Seilforbund. I begynnelsen av 2021 er det godt over 700 medlemmer i denne uformelle klubben - og vi vokser jevnt.

- Det blir stadig vanligere å seile hele året og det er mange som seiler stadig lenger. Selv er jeg en stor fan av begge deler. Derfor skal jeg seile 100 nautiske mil i måneden hele året– og jeg vil gjerne ha flest mulig med meg, sier Jon Amtrup, turansvarlig i Norges Seilforbund

Han startet prosjektet med en seiltur fra Tromsø til Bodø i begynnelsen av januar 2017. Prustende hvaler rett foran baugen, sprakende nordlys i 18 minus og et vilt bukkeritt i kuling over Vestfjorden var bare noen av de skjellsettende opplevelsene.