Om to uker, søndag 12. mars 2023, avholder Norges Seilforbund sitt seilting, og nå er dokumentene til seiltinget tilgjengelige.

Dokumentene til seiltinget finner du her

Sakspapirene som er lagt ut er seiltingets saksliste, årsrapport for 2021 og 2022. Til årsrapporten 2022 hører også et eget dokument om Norsk Seilsportsliga. Du finner også NSFs strategiplan for 2023–2028 og valgkomiteens innstilling til nytt styre.

Seiltinget er Norges Seilforbunds øverste myndighet. Det er på seiltinget hovedkursen til norsk seiling stakes ut. Det er der det bestemmes hva NSF skal prioritere når det gjelder arbeid, aktivitet og bruk av penger, og det er der personene som skal styre forbundet, velges.

De som har anledning til å møte opp og ta disse beslutningene, er representanter fra alle landets 119 seilforeninger og åtte seilkretser.

Både fysisk og digitalt

Seiltinget 2023 foregår 12. mars som et hybrid arrangement. Det vil si at foreningenes delegater enten kan delta fysisk eller digitalt via internett. Det fysiske seiltinget skjer i Oslo, i lokalene til Braathen Eiendom i Dronning Eufemias gate 16. Seiltinget begynner kl. 10:00.

Saksgangen på seiltinget er bestemt i Norges Seilforbunds lover. Det som i hovedsak skal skje er innledningsvis at innkalling og saksliste skal godkjennes, og at de som skal lede seiltinget, lage referat og undertegne referatet blir formelt valgt.

Deretter skal NSFs årsberetninger for de to årene som er gått siden forrige seilting i mars 2021, godkjennes. Det vil si NSFs årsrapporter for 2021 og 2022. Neste punkt er gjennomgang og godkjenning av regnskapet for de to samme årene.

«Innkomne forslag» er neste post, men til årets seilting foreligger det ingen innkomne forslag. Styret vil imidlertid, som en orientering, legge frem en ny versjon av NSFs lov etter at den er blitt justert og redigert til å følge Norges Idrettsforbunds lovnorm.

Fremtiden skal bestemmes

Mens man til dette punktet i programmet har gjennomgått saker og hendelser som har vært, snus blikket nå fremover med tanke på hva NSF skal foreta seg i årene som kommer. Og det er  i denne delen av seiltinget delegatene virkelig har sin  mulighet til å påvirke NSFs videre kurs.

Først skal NSFs strategiplan for perioden 2023–2028 vedtas. Den legger føringer for hva som er NSFs oppgaver som forbund for sine medlemsforeninger, og den forteller hvilke mål man har satt seg innenfor disse oppgavene. I tingdokumentene finner man et forslag til strategiplan som det sittende styret har utarbeidet, og det er dette man på seiltinget kan kommentere og eventuelt foreslå endringer til. Forslag til endringer skal det så stemmes over.

Når strategien er klarlagt, skal seiltinget vedta hvordan forbundets midler skal fordeles på ulike oppgaver. NSFs økonomi er sammensatt. En vesentlig del av midlene er øremerkete tilskudd som NSF mottar. Disse pengene er det allerede forutbestemt hva de skal brukes på. Men det er også en andel av midlene forbundet selv står fritt til å disponere.

Seiltinget skal vedta styrets fremlagte budsjett, som er på cirka 25 millioner kroner årlig, for de kommende årene. I forkant av budsjettet skal seiltinget også bli enig om hva seilforeningenes årskontinget til forbundet skal være. Styret vil fremlegge et forslag om at seilforeningene skal betale 190 kroner til NSF for alle medlemmene over 13 år og 50 kroner for medlemmer under 50 år. Seniorkontingenten foreslås dermed økt med 20 kroner, mens den for barn vil være uendret.

President Guro Steine tar gjenvalg

Seiltinget avsluttes så med diverse valg, der hvem som skal sitte i det nye styret, er det viktigste.

Valgkomiteen har nå avsluttet sitt arbeid med å finne kandidater og har fremlagt sitt forslag.

Sittende president, Guro Steine fra Drøbaksund Seilforening, foreslås gjenvalgt for fire nye år. Sittende styremedlem, Leif C. Middelhon fra Stavanger Seilforening, foreslås valgt som 1. visepresident, mens Nina Myhre fra KNS, som også er i inneværende styre, blir foreslått som 2. visepresident.

Som nytt styremedlem foreslås Tarjei Mo Batalden fra Bærum Seilforening. Hans kandidatur er blitt foreslått av hans egen forening.

Nåværende styremedlemmer, Inge Bøen (Ålesund), Kirsti Pettersen (Soon) og Marthe Enger Eide (Bærum) er ikke på valg.

Valgkomiteen foreslår at Sandra Åsle Hatch fra Fredrikstad Seilkforening og Henrik Wigers Larsen fra Bergens Seilforening velges inn som nye varamenn til styret.

Nåværende styremedlemmer Ole-Petter Pollen og Håvard Katle Fjon går dermed ut av styret.

Praktisk om deltagelse på seiltinget

Det er seilforeningenes og seilkretsenes delegater, samt det sittende styret som har stemmerett på seiltinget. Det er med andre ord ikke hvem som helst som kan melde seg på til seiltinget. Det er dessuten bestemmelser for hvor mange delegater en seilforening kan sende på seiltinget. Dette reguleres av hvor mange medlemmer foreningene har.

Fordelingen er slik:
  • Under 200 medlemmer: 1 representant
  • 200 – 499 medlemmer: 2 representanter
  • 500 – 999 medlemmer: 3 representanter
  • 1000-1999 medlemmer: 4 representanter
  • 2000-2999 medlemmer: 5 representanter
  • Over 2999 medlemmer: 6 representanter
  • Seilkretser: 1 representant fra hver

Det er de enkelte foreningenes årsmøte eller styre som utpeker hvem de vil sende til seiltinget for å representere seg.

I og med at årets seilting foregår både fysisk og digitalt, vil all avstemming skje digitalt. Det skjer på plattformen GoPlenum – uansett om man er til stede fysisk eller følger seiltinget digitalt. Delegatene vil bli forklart hvordan dette foregår i praksis.

En viktig detalj er at alle som er fysisk til stede, må ha med seg mobiltelefon, nettbrett eller PC slik at de kan gjennomføre avstemningene via dem. Det vil ikke være noen form for fysisk visning eller opptelling av stemmene på årets seilting. Det er kun registrerte delegater som får «logg inn» i stemmesystemet, som kan avgi stemme.

Alle delegater fra foreningene må registreres på denne linken – uansett om de møter fysisk eller digitalt:

Og enda en viktig detalj: Delegatens e-post som legges inn i påmeldingen, være den de benytter.

Fristen for påmelding til årets seilting er satt til søndag 5. mars.

Og til slutt en praktisk opplysning. Ingen som er til stede fysisk under seiltinget behøver å sulte eller ha med matpakke. Lunsj kan bestilles og har egen påmelding.

En viktig dag for seil-Norge – delta!

– Seiltinget er en viktig dag for seil-Norge, og vi håper på størst mulig engasjement slik at den kursen som stakes ut, i størst mulig grad er den kursen flesteparten i seil-Norge ønsker seg, sier generalsekretær i NSF, Per Christian Bordal.

Han håper derfor flest mulig av landets 119 seilforeninger og landets åtte kretser vil være representert på årets seilting – noe han mener bør være mulig med årets hybrid-løsning som gir mulighet for deltagelse uten at man behøver å reise noe sted.

Per Christian Bordal minner også om den forutgående klubbkonferansen, som finner sted samme sted dagen før (lørdag 11. mars fra kl 12:00 til 18:00). Den inneholder mange viktige temaer som han håper mange av delegatene på seiltinget vil ta med seg og la seg inspirere av.

– Jeg tror faktisk klubbkonferansen kan bli et lite momentum i norsk seilsport, sier Per Christian Bordal.

Les om hele klubbkonferansen: Programmet for klubbkonferansen er klart

Les også: Alle skal få være med! En idrett – like muligheter