Direktedømming av Fleetseilas

Idrettens Hus, Ullevål Stadion
Forfatter
Super User

NSF 's Dommerutvalg arranger kurs i direktedømming av Fleetseilas.

Kurset vil foregå lørdag kl. 10:00-19:00 og søndag kl. 09:00-ca. kl. 16:00.

Sted: idrettens Hus, Ullevål Stadion, Oslo

Påmeldingsavgift:.1500,-
Påemelding innen.27.mars

Målgruppe:

Aktive dommere som ønsker å drive med direktedømming av Fleetseilas, som f.eks. i Seilsportligaen.
Kurset er også åpent for dommere som allerede har tatt kurset, men som ønsker en oppfriskning av kunnskapene.
Deltagerne må være skikket til å tilbringe lange dager på vannet i en RIB i all slags vær, samtidig som det forventes høy konsentrasjon og evne til å ta raske avgjørelser.

Forkunnskaper:

Minst Regionaldommer (tidl. Dommer / Dommer II). Det er en fordel med erfaring fra regattaer med direktedømming.

Deltakerantall:

Kurset er begrenset oppad til 15 deltakere og vil ikke bli arrangert ved færre enn 5 deltakere.

Sertifisering:

Sertifisering som direktedommer består av både en teoretisk og en praktisk eksamen.
Deltagere som ønsker sertifisering tar en skriftlig eksamen på kurset. Ingen hjelpemidler kan benyttes under denne eksamenen.
Praktisk vurdering vil foregå på vannet under et stevne med en sensor ombord i dommerbåten. Praktisk eksamen må være bestått innen 2 sesonger, hvis man ønsker sertifisering.
For å kunne godkjennes som hoveddommer ved et stevne, må man i tillegg være minst Nasjonaldommer (tidl. Forbundsdommer).

Materiale:

​​Kurset vil være basert på Kappseilingsreglene for 2021-2024, Addendum UF og World Sailings Fleet & Medal Racing Umpire Manual 2021.
Deltakerne må ta med Kappseilingsreglene 2021-2024 som eventuelt kan bestilles via  www.idrettsbutikken.no eller lastes ned fra NSF's hjemmeside her: Seilforbundet.
Addendum UF vil bli sendt deltagerne i forkant av kurset sammen med noen regeloppgaver.
World Sailings Fleet & Medal Racing Umpire Manual kan lastes ned her.
Det er også en fordel dersom man har tid til å lese WS Call Book for Team Racing 2021 – 2024, som kan lastes ned her: Call Book for Team Racing.

Læringsmål:

Deltagerne skal bli skikket til å til å ta raske avgjørelser og beherske direktedømming av Fleetseilas.

Deltagerne skal kunne være dommer i Fleetseilas og i lagseilas i de stevner hvor dette er relevant.

Ytterligere informasjon:

For ytterligere informasjon kan man ta kontakt med kursleder og hovedinstruktør Harald Holmen Sørensen (e-post: harald@euphoria.no / mobil: 9246 2444).

Velkommen på kurs!

Location information