onsdag, 08 januar 2020

Da billåsen ikke virket

ALTERNATIV: I mangel av alt seilutstyret som lå innelåst i bilen, fikk 49er-seilerne noen treningsøkter på stranden i Vilamoura i Portugal. ALTERNATIV: I mangel av alt seilutstyret som lå innelåst i bilen, fikk 49er-seilerne noen treningsøkter på stranden i Vilamoura i Portugal. FOTO: Tomas Mathisen
Det er ikke så greit å få seilt når låsen til bagasjerommet, der alt utstyret ligger, ikke virker.  Det fikk tre norske 49er-lag på treningsleir i Vilamoura i Portugal erfare.

Veien til Vilamoura helt sør i Portugal er lang, og helt dit ned har tre norske 49er-lag kjørt en eldre Volkswagen Transporter med utstyr for å ha den tilgjengelig når de reiser dit ned for å seile og trene. I begynnelsen av januar fløy de tre lagene dit ned for å trene, men da de skulle låse opp bilen, kom de ikke inn i den. Det vil si, de fikk låst seg inn i førerhuset til varebilen, men eneste mulighet for å komme inn i bagasjeromet var den elektroniske døråpneren på nøkkelknippet. Det fantes ingen fysisk lås til bagasjerommet, og den elektroniske døråpneren virket bare ikke.

– Vi forsøkte først å mekke dette selv ved å fjerne hele førersetet for å komme til ledningene, men uten hell, forteller Tomas Mathisen, som sammen med tvillingbroren Mads utgjør et av de tre lagene.

De to andre lagene som er i Portugal, er Jostein Aker/Jacob Undrum og Alexander Klippenberg/Jeppe Nilsen.

Først etter to døgn fikk de fikset låsen ved hjelp av et verksted, og nå kan de endelig få seilt. Men før dørene åpnet seg måtte de finne på alternativ trening – og løping på stranden ble et av dem.

I Vilamoura er ikke de norske seilerne alene. Flere andre lag har funnet veien til samme sted for å kunne trene igjennom vinteren.

– Vi skal være her til 15. januar. Deretter drar Mads og jeg ned igjen 20. januar for å ha nok en treningsøkt frem til 30. januar, sier Tomas.

Mads og Tomas vant som kjent nylig U23-EM i 49er, og de har ikke gitt opp drømmen om å komme til OL i Tokyo ved å kapre Europas siste nasjonsplass i klassen. Den skal deles ut under verdenscupen i Genova i april. Klarer de det, gjenstår det å prestere så godt i vinteren og vårens regattaer at Olympiatoppen mener de er verdige en tur til OL i slutten av juli.

Men for å bli så gode, er første bud å få tilgang til utstyret sitt – slik at de får trent....