fredag, 24 januar 2020 13:50

NSF tilbyr SeilUt-hjelp

BLÅTIME: Seilforeninger kan få hjelp i arbeidet med å stimulere felere seilere til å oppsøke blåtimen ute i skjærgården. BLÅTIME: Seilforeninger kan få hjelp i arbeidet med å stimulere felere seilere til å oppsøke blåtimen ute i skjærgården. FOTO: Jon Amtrup
Flere seilforeninger har adoptert SeilUt-konseptet som Molde Seilforening lanserte for noen år siden – og deltagelsen øker stadig. NSF ønsker at flere foreninger tar i bruk dette turseilerkonseptet og tilbyr gratis starthjelp.

Norges Seilforbund har tatt inn SeilUT som et eget prosjekt i forbindelse med medlemskapet i Norsk Friluftsliv.

SeilUt innebærer kort fortalt at en innfører litt konkurranse i turseilingen: Foreningen definerer en del gjeste- og uthavner i området som turmål. Når seilerne besøker havnen, kan de registrere dette på et skjema på foreningens hjemmeside og få poeng. For hver havn man besøker, får man ett poeng. Molde Seilforening har valgt en slik variant, men man kan også velge å differensiere havnene ved ulik poeng for eksempel etter hvor langt unna havnene ligger. Vinneren av SeilUt blir premiert ved sesongslutt.

– Vi ser at initiativet til Molde Seilforening med SeilUt har skapt mer engasjement og fått flere til å komme seg på tur oftere. Det er en utvikling som vi gjerne vil bidra til, sier Jon Amtrup, turseileransvarlig i NSF.

Derfor tilbyr NSF nå oppstartbistand til foreninger som gjerne vil kjøre et SeilUt-prosjekt. Foreningen kan få hjelp til lokal konseptutvikling, å plukke ut havner i området, standard innhold på hjemmesider, nyhetsbrev for å spre budskapet, innhold til sosiale medier og generell rådgivning underveis.

– Vi oppfordrer også foreninger som ligger i nærheten av hverandre til å delta, slik at det også kan bli en konkurranse mellom foreningene, sier Amtrup.

Ta kontakt med Jon Amtrup, tel. 932 28 926 og jon@explorenorth.no for mer informasjon og bistand.