torsdag, 12 mars 2020

Ingen seilaktivitet i Norge nå

COVID-19: Spredningen av Covid-19-viruset og smittefaren har medført at seil-Norge vil være helt stengt i tiden fremover. COVID-19: Spredningen av Covid-19-viruset og smittefaren har medført at seil-Norge vil være helt stengt i tiden fremover. FOTO: Morten Jensen
Helsesmyndighetene har nedlagt forbud mot all idrettsaktivitet – både innendørs og utendørs – i Norge. Generalsekretær Per Christian Bordal gir her en orientering om hvordan dette vil påvirke seilsporten.

Som alle sikkert er vel informert om, har myndighetene nedlagt forbud mot blant annet all idrettsaktivitet. Det innebærer at alle felles seilforeningsaktiviteter til og med 26. mars må opphøre. Se informasjon fra Norges Idrettsforbund.

Påskesamlinger i tynn tråd

Norges Seilforbund og flere norske seilforeninger planlegger påskesamlinger. Disse samlingene er i denne uoversiktlige situasjonen vanskelig å si om kan gjennomføres eller ikke. NSF vil se an situasjonen de nærmeste dagene før vi tar en endelig avgjørelse rundt disse samlingene. Vi vil selvsagt følge råd fra helsekompetanse, og ikke gjennomføre dem før vi er sikre på at vi ikke påfører hverken deltagere eller andre smittefare.

Nye planer for landslaget

I skrivende stund har Norges Seilforbund landslagsseilere på Mallorca. Der den store regattaen Trofeo S.A.R. Princesa Sofia hvor hele verdenseliten skulle møtes  i månedsskifte mars/april avlyst. Det samme gjelder den store internasjonale regattaen i Hyères i Frankrike litt senere i april. Trenerstaben vår legger nå nye planer (inklusive logistikken) for våren før de vender nesen nordover. De landslags- ogutfordrerlandslagsseilere som fortsatt ikke har dratt til Mallorca, kan nå ikke dra på sin planlagte treningssamling/regatta på Palma.

Vårens aktiviteter vurderes

Når det gjelder annen seilaktivitet utover våren, som for eksempel norgescuper og seilsportsligaen, vil det bli løpende vurderinger etter hvert som landets helsemyndigheter får bedre kunnskap og oversikt over smittesituasjonen. Det kan bli aktuelt å forskyve stevnene i seilsportsligaen.

NSF har hjemmekontor

Norges Seilforbunds administrasjon følger nasjonale råd og råd fra idrettsforbundet om å ha hjemmekontor fremover. Vi vil selvsagt være tilgjengelig på telefon og e-post som vanlig.

Mer informasjon: Norges Idrettsforbund

Mer informasjon: Regjeringen