onsdag, 18 mars 2020

En bok å lese i disse Corona-tider

SEILING I NORGE: Mikkel Thommessen har skrevet jubileumsboken til Norges Seilforbund som nå er i salg. SEILING I NORGE: Mikkel Thommessen har skrevet jubileumsboken til Norges Seilforbund som nå er i salg. FOTO: Axel Nissen-Lie
Jubileumsboken «Seiling i Norge», som skulle lanseres på jubileumsfesten, er nå i salg. Den kan være hyggelig lesning nå i en tid hvor alle må være mye inne og for seg selv.

Den store jubileumsboken som gir glimt fra og innblikk i Norges Seilforbunds 50-årige historie, skulle lanseres med brask og bram under seilforbundets jubileumsfest 14. mars. Noen fest ble det som kjent ikke, men boken eksisterer like fullt og er nå lagt ut for salg. Boken koster 379 kroner.

– Det var synd at vi ikke fikk vist frem boken på festen slik at folk kunne bla, ta og kjenne på den der, men som et alternativ kan du bla i noen av sidene ved å klikke her. Det vil forhåpentlig gi et lite inntrykk av hva den inneholder, sier utgiver av boken, Magne Klann i Blue Ocean Media.

Jubileumsboken er ført i pennen av Mikkel Thommessen.

image001– Prosjektet er et økonomisk løft for NSF, og inntektene fra salget kommer selvsagt godt med. Med coronafare fremover og reduserte aktiviteter på alle områder, vil forhåpentlig boken bli lest av store deler av seiler-Norge, sier Per Christian Bordal, generalsekretær i Norges Seilforbund.

– Boken er ikke en komplett historisk gjennomgang, men den inneholder glimt fra høydepunkter i seilingens historie i Norge – også før forbundets tid. OL-bragder, regattaseiling på høyt nivå, seiling som livslang breddeidrett, og turseiling er selvfølgelig med. Kong Harald, den gangen kronprins, var forbundets første president i 1970. Kongen har hatt stor betydning for norsk seilsport både som en av landets beste seilere, og som ambassadør på andre måter. Han er sentral i boken, sier Klann.

Dagens president, Jørgen Stang Heffermehl, er bokens initiativtager.

– «Seiling i Norge» inneholder mange spennende historier om begivenheter, seilere og båtklasser, og ikke minst, bildematerialet i boken er stort og meget spennende, sier han

Her kan du se en liten filmsnutt med hornmusikk og det hele i beste Filmavisen-stil: