mandag, 23 mars 2020

Nå kommer klubbkonferansen på internett!

FEM WEBINARER: Som erstatning for klubbkonferansen på The Hub, arrangerer Norges Seilforbund klubbkonferansen digitalt. Den er gratis og alle kan delta! FEM WEBINARER: Som erstatning for klubbkonferansen på The Hub, arrangerer Norges Seilforbund klubbkonferansen digitalt. Den er gratis og alle kan delta! FOTO: Morten Jensen
Takket være det allestedsnærværende koronaviruset ble det ikke noe av klubbkonferansen 14. mars. Nå vil imidlertid klubbkonferansen bli gjennomført på nettet – og det vil være helt gratis å delta! Bli med!

– Koronaviruset satte en stopper for klubbkonferansen som skulle vært avholdt på The Hub i Oslo. Brått var det slutt, og vi satt igjen med et tettpakket og forberedt program med mange spennende innledere og foredragsholdere. Kreative krefter i Norges Seilforbund har derfor snudd seg rundt og funnet mulighetene – i stedet for å la seg lamme og deppe av det som ikke ble noe av, sier Per Christian Bordal.

– Ja, la oss bruke muligheten til å heve kompetansenivået i seil-Norge, nå når mange er tvunget til passivitet og må være mye inne. Nå har vi en gyllen mulighet til å få veldig mange med oss på dette, sier Iens Ludvig Høst, som er ansvarlig for trenerutdannelsen i forbundet.

Klubbkonferansen på web

Derfor vil Norges Seilforbund nå gjennomføre mye av klubbkonferansen på nettet ved å benytte de mulighetene og verktøyene som finnes der – slik at alle kan følge med hjemmefra og ifra sin egen PC, mobiltelefon eller nettbrett.

– Jeg har snakket med mange aktuelle innledere på de forskjellige temaene, og de er alle positive. Alle er med og de synes dette er veldig moro, sier Iens Ludvig Høst.

Fem webinarer

I første omgang er det lagt opp til fem webinarer som hver vil vare i cirka halvannen time.

Temaene og tidspunktene er:

29. mars kl 19:00 til 20:30: FØRSTEGANGSOPPLEVELSEN
På sommerleire, seilskoler og nybegynnertreningen møter barn seilsporten for første gang. Hvordan kan vi få flere av deltagerne til å fortsette med seiling i seilforeningen?
2. april kl 19:00 til 20:30: RESULTAT VERSUS MESTRING
Eller kanskje begge deler. Hvilket fokus skal treningen ha? Målet med treningen bør være å få FLEST MULIG (seilere, som seiler) LENGST MULIG (og at noen blir) BEST MULIG. Slagordet er «stjålet» fra fotballklubben Bryne som har fostret fortballspilleren Erling Braut Haaland.
19. april kl 19:00 til 20:30: HAR VI PEILING PÅ SEILING?
Hvordan utvikler vi den lidenskapen for seiling som så mange av oss opplever? Nybegynnerprosjektet «Peiling på seiling» ble lansert i fjor og hva har vi lært så langt?
26. april kl 19:00 til 20:30: DEN VIKTIGE TRENERROLLEN
Hvordan utnytte nyutdannete trenere og hva kan de tilføre norsk seilsport? Den norske trenerutdannelsen handler ikke lenger om å bli en god trener i en spesifikk klasse, men om å kunne trene mennesker og tilegne seg kunnskap om det du skal lære bort.
2. mai kl 19:00 til 20:30: KLUBBEN SOM SOSIAL ARENA
Altfor mange klubblokaler står tomme utenom treningstimene – hvordan kan de fylles? Hvordan kan seilforeningen bli det foretrukne stedet «å henge» for ungdommen?

Det er enkelt å delta

«Klubbkonferansen på web» er åpen for alle. Det er bare å klikke seg inn på en link når det første møtet begynner kl 19:00 søndag 29. mars.

– Vi benytter Microsoft Teams, men du behøver bare en vanlig nettleser for å kunne være med. For å kunne stille spørsmål underveis, må du ha satt opp datamaskinen din slik at mikrofon og eventuelt kamera kan benyttes. Vi sender også det hele på Facbook LIVE, men da har du begrensete muligheter for å kunne stille spørsmål underveis, sier Per Bøymo, som har satt opp den tekniske løsningen.

For å delta på møtet har du flere muligheter:

• Gå inn på Norges Seilforbunds nettside, www.seiling.no, og meld deg på møtet der når det er åpnet – noe det er cirka en halv time før innleggene starter.
  • Melde deg på for å få tilsendt en direktelink til møtet når det åpner. Linken får du tilsendt på e-post eller SMS. Det kan du gjøre allerede nå:

Åpne denne artikkelen:

– Etter at innlederne har fremført sitt, legger vi opp til en åpen dialog om hvordan vi kan sikre at flere av de som møter seilsporten for første gang, faktisk blir fast, trenende seilere, sier Iens Ludvig Høst, som innrømmer at han er spent på hvor mange som blir med og hvordan denne første web-delen av klubbkonferansen vil arte seg.

Det han imidlertid er helt sikker på, er at de har et spennende program å by på innen et av seilsportens aller viktigste temaer.