tirsdag, 24 mars 2020

Nybegynnerseiling: Hva er oppskriften for å lykkes?

29. MARS: Fra kl 19:00 til 20:30 avholdes den første seansen av «Klubbkonferansen på web». Den handler om hvordan vi møter de aller ferskeste seilerne på sommerleire, sommerskoler og nybegynner-treningen. 29. MARS: Fra kl 19:00 til 20:30 avholdes den første seansen av «Klubbkonferansen på web». Den handler om hvordan vi møter de aller ferskeste seilerne på sommerleire, sommerskoler og nybegynner-treningen. FOTO: Terje Gustavsen
Hvert år kommer det tusenvis av barn til seilforeningenes sommercamper og nybegynnertrening, men et fåtall fortsetter som seilere i foreningen etterpå. Hva kan gjøres for å endre dette? Det er temaet for den første bolken av den digitale utgaven av klubbkonferansen.

Mange av landets seilforeninger arrangerer sommerskoler for barn i sommerferien. Varighet og omfang varierer, likeså hvor mange barn som deltar. Felles for de fleste leirene er at mange barn i løpet av disse ukene får en tilnærming til seiling, båtliv og et liv på sjøen. Sommerleirene representerer også en ypperlig anledning for seilforeningene til å introdusere de unge for hva foreningen har å tilby og hva barna kan oppleve av mestring og glede i et marint miljø.

Etter sommerleirene er det imidlertid svært få av deltagerne som viser seg igjen i seilforeningen. Hvorfor er det slik og hva kan vi gjøre med det?

Slik er det vanlige mønsteret

– Det er noe av det vi skal diskutere på dette møtet, sier Iens Ludvig Høst, som vil lede denne første seansen av «Klubbkonferansen på web» sammen med generalsekretær Per Christian Bordal.

Det vanlige mønsteret for nybegynner-opplæringen i seilforeningene har vært oppstart i månedskiftet april/mai. Noen foreninger har hatt tidligere start med teorikurs først. Mange har hatt åpning med innendørs bassengtrening og tilvenningslek med kantringsøvelser. Deretter har nybegynnerne hatt en treningskveld pr uke – primært i Optimist-joller eller på seilbrett.

– Mange foreninger har i tillegg arrangert sommercamper – ikke bare for foreningens medlemmer, men også og aller mest for skoleelever fra nærmiløet. Disse campene har fungert godt økonomisk for foreningene – og sosialt for foreningens ungdomsseilere og trenere som har hatt en god sommerjobb i foreningen. På den måten har de også vært et sosialt samlingspunkt, sier Høst.

Noen seilforeninger har tenkt nytt

Noen seilforeninger har forsøkt å snu tenkningen rundt nybegynneropplæring og -trening for å få flere til å begynne med seiling – og ikke minst fortsette med det.

– Hvordan de har lykkes og hvilke erfaringer de har gjort seg, vil noen av de som har forsøkt å endre på det tradisjonelle mønsteret, fortelle om. Leif C. Middelthon fra Stavanger, Inge Bøen fra Ålesund, Marthe Bjerkåsholmen fra Asker og Hedevig Nilsson fra Bærum Seilforening vil alle gi korte erfaringsglimt fra ulike forsøk de har gjort på å introdusere de yngste nybegynnerne til seilsporten på en annen måte enn den tradisjonelle, sier Iens Ludvig Høst.

Det er enkelt å delta

«Klubbkonferansen på web» er åpen for alle. Det er bare å klikke seg inn på en link når det første møtet begynner kl 19:00 søndag 29. mars.

– Vi benytter Microsoft Teams, men du behøver bare en vanlig nettleser for å kunne være med. For å kunne stille spørsmål underveis, må du ha satt opp datamaskinen din slik at mikrofon og eventuelt kamera kan benyttes. Vi sender også det hele på Facbook LIVE, men da har du begrensete muligheter for å kunne stille spørsmål underveis, sier Per Bøymo, som har satt opp den tekniske løsningen.

For å delta på møtet har du flere muligheter:

• Gå inn på Norges Seilforbunds nettside, www.seiling.no, og meld deg på møtet der når det er åpnet – noe det er cirka en halv time før innleggene starter.
  • Melde deg på for å få tilsendt en direktelink til møtet når det åpner. Linken får du tilsendt på e-post eller SMS. Det kan du gjøre allerede nå:

Åpne denne artikkelen:

– Etter at innlederne har fremført sitt, legger vi opp til en åpen dialog om hvordan vi kan sikre at flere av de som møter seilsporten for første gang, faktisk blir fast, trenende seilere, sier Iens Ludvig Høst, som innrømmer at han er spent på hvor mange som blir med og hvordan denne første web-delen av klubbkonferansen vil arte seg.

Det han imidlertid er helt sikker på, er at de har et spennende program å by på innen et av seilsportens aller viktigste temaer.

Her finner du tid og innhold for alle de fem webinarene som foreløpig er planlagt.