onsdag, 25 mars 2020

Hva har seilsporten tapt på korona-pandemien?

TAP: Hvor store tap har seilsporten lidd som følge av koronaviruset? Det ønsker idrettsforbundet en oversikt over. TAP: Hvor store tap har seilsporten lidd som følge av koronaviruset? Det ønsker idrettsforbundet en oversikt over. FOTO: Morten Jensen
Norges Idrettsforbund har sendt ut en henstilling til alle idrettslag i Norge om å rapportere tap de har hatt eller vil få som en følge av korona-pandemien. De ønsker seg en oversikt over omfanget.

Idretten og kulturen er blitt lovet en «redningspakke» på 600 millioner kroner til dekning av tap som tiltakene mot korona-pandemien har medført. Norges Idrettsforbund har sendt ut en henstilling til alle idrettslag i Norge om å rapportere tap for å skaffe seg en oversikt. Følg oppfordringen!

– Formålet med denne rapporteringen er å skaffe norsk idrett en god og oppdatert oversikt over idrettslige og økonomiske konsekvenser Covid-19 har påført idretten. Denne rapporteringen er kun en kartlegging av de samlede økonomiske konsekvensene, og ikke en tilbakebetalingsløsning, presiserer idrettsforbundet.

– Svarene fra idrettslagene er imidlertid veldig viktige for at vi skal kunne ha et best mulig faktagrunnlag om økonomiske og idrettslige konsekvenser i dialog med lokale og nasjonale myndigheter, sier forbundet videre.

Norges Seilforbund henstiller derfor til alle seilforeningene om å følge opp og rapportere inn tapene de har hatt og vil få som følge av korona-utbruddet. Det blir helt sikkert kamp om de 600 millionene, og da er det viktig at idretten og seilsporten er på banen slik at man får synliggjort de økonomiske konesekvensene.

Alle seilforeningene skal ha mottatt informasjon fra NIF direkte.