fredag, 27 mars 2020

Ligastevne flyttes – ligastarten forskyves

SKYVES PÅ: Stevnet i Molde som skulle markere starten på seilsportsliga-sesongen, er skjøvet over til høstsesongen. SKYVES PÅ: Stevnet i Molde som skulle markere starten på seilsportsliga-sesongen, er skjøvet over til høstsesongen. FOTO: Trond R. Teigen
Seilsportsliga-sesongen skulle ha startet i Molde 24. mai, men dette stevnet er nå skjøvet til høsten. Det betyr at ligasesongen 2020 starter 20. juni på Hankø.

Uvissheten når det gjelder hvilken situasjon samfunnet vil befinne seg i utover våren, har resultert i at SailLogic og Norges Seilforbund nå har bestemt seg for å flytte det planlagte åpningsstevnet i Molde. Det skulle ha funnet sted 24. og 25. mai.

– Vi har nå bestemt oss for å flytte stevnet i Molde. Det vil bli bli arrangert 3. og 4. oktober med Åsgårdstrand Seilforening som arrangør, forteller Magnus Hedemark i SailLogic.

Han beklager at man ikke kan gjennomføre det i Molde som planlagt, for per nå, dagens situasjon tatt i betraktning, er det uvisst om det vil kunne gjennomføres .

– Vi er jo inne i en merkelig tid hvor vi må tilpasse oss situasjonen, men vi må også gi deltagerne god tid til å planlegge sesongen. Det tilsier at vi nå må skyve på Molde-stevnet. Vi ser imidlertid frem til å besøke Molde neste sesong, og vi ønsker å takke Molde Seilforening for det engasjementet de viser rundt det å arrangere ligastevner, sier han.

Åsgårdstrand overtar

Åsgårdstrand Seilforening har påtatt seg å gjennomføre ligastevnet i oktober, som da også blir finalestevnet i ligasesongen.

– En stor takk til Åsgårdstrand som tar utfordringen på strak arm og arrangerer ligastevnet, sier Magnus Hedemark.

For Åsgårdstrand blir det tre travle helger med J/70-seiling.. Helgen før skal de arrangere Grundig Sailing Cup og helgen etter mesternes mester.

Kvalifiseringen til 1. divisjon, som skulle ha gått i Sandefjord 9. og 10. mai, vil nå mest sannsynlig bli arrangert sammen med Grundig Sailing Cup i Oslo 13. og 14. juni. Med dette justerte terminoppsettet betyr det at seilsportsliga-starten vil bli på Hankø 20. og 21. juni.

Hankø TT 1050
 HANKØ: Første serierunde i seilsportsligaen blir nå på Hankø 20. juni. FOTO: Trond R. Teigen

Seilsportsligaen skal gjennomføres

Magnus Hedemark forsikrer at ligasesongen 2020 vil bli gjennomført selv om det skulle bli utsettelser av flere stevner.

– Vi gleder oss veldig til å slippe seilerne om bord i J/70-ene igjen. I SailLogic bruker vi tid nå på å sette båtene i tipp topp stand, og jeg håper den utsatte starten – og den tiden vi er inne i – kan bidra til at seilerne i seilforeningene også ser de mulighetenene som finnes. Tiden før ligastarten kan brukes til å bygge samhold og sterke lag før det hele braker løs på Hankø i juni, sier Magnus Hedemark.

– Vi setter veldig stor pris på at SailLogic virkelig er så til de grader på ballen når det gjelder å få gjennomført seilsportsligaen. En takk også til alle arrangørforeningene for den fleksibiliteten de utviser. Norsk Seilsportsliga er blitt en veldig viktig del av seilsporten og for engasjementet i seilforeningene, så vi får virkelig krysse fingrene for at det blir en fin seilsportsligasesong, sier Per Christian Bordal, generalsekretær i NSF.

For nærmere informasjon:

• Magnus Hedemark
  • Magnus@saillogic.no / T: 97030592
  • Prosjektleder Norsk Seilsportsliga på vegne av Norges SeilforbundLogostriper 2020