torsdag, 23 april 2020

Viktig å stå samlet om seilsportsligaen

FLORØ: Florø Seilforening er arrangør av den tredje ligarunden, og det blir stor oppmerksomhet rundt denne runden når byens lag skal kjempe på hjemmebane. FLORØ: Florø Seilforening er arrangør av den tredje ligarunden, og det blir stor oppmerksomhet rundt denne runden når byens lag skal kjempe på hjemmebane. FOTO: Morten Jensen
– Nå er det viktig at alle står sammen om seilsportsligaen, sier Jørgen Stang Heffermehl, president i Norges Seilforbund.

Koronatiden har gjort hele seilsesongen usikker – også for seilsportsligaen. Norges Seilforbund og SailLogic, som står for den praktiske gjennomføringen av den, er imidlertid fast bestemt på å gjøre alt for å arrangere de fire planlagte serierundene. Foreløpig er det første ligastevnet skjøvet til høsten, slik at ligastarten vil finne sted på Hankø fra 19. til 21. juni. Deretter vil det følge tre ligarunder i høstsesongen. Det er planen.

– Koronautviklingen i Norge ser jo veldig positiv ut for øyeblikket, og etter 15. juni har myndighetene varslet at det kanskje vil bli lempet på bestemmelsene. Forhåpentlig vil de strenge restriksjonene vi har nå, bli løsnet litt på, og de ny vilkårene bli slik at vi kan gjennomføre ligarunden på Hankø, sier generalsekretær Per Christian Bordal.

– Om det så må bli på en litt annerledes måte enn den vi er vant med, legger han til.

Må ikke rive ned arbeidet som er gjort

Jørgen Stang Heffermehl– Det er viktig at alle står sammen om seilsportsligaen nå, slik at vi ikke river ned det flotte arbeidet som er gjort for å bygge opp og etablere ligaen på det nivået den nå er. Vi er kommet et veldig godt stykke på vei hvor vi ser klare resultater av den tiden og de ressursene som seilforbundet og SailLogic har investert i seilsportsligaen. Vi  ser klubbstolthet og nye vennskap på tvers av seilforeninger og internt i seilforeningene på tvers av klasser. Vi har også registrert økt interesse for seiling i årsklassen 19–25 år. Veldig mye positivt har skjedd,  sier Jørgen Stang Heffermehl (bildet).

Han minner om at liten tue lett kan velte stort lass, og det kan fort skje dersom oppslutningen om ligaen fra de seilforeningene som deltar svikter eller uteblir.

Seilsportligaen er en fantastisk markedskanal for sporten vår, både for seilforeninger og forbund. Vi får vist seiling som arenaidrett på storskjerm og direkte på internett, vi er i aviser og det produseres mengder av innhold i form av bilder og film. Vi kommer på den måten også i kontakt med bedrifter som får prøvd seg i J/70, og som igjennom en slik opplevelse får en naturlig kontakt med seilsporten som  vi senere i flere tilfeller vil kunne dra nytte av, sier han.

Et viktig «markedsben»

Landslaget og seilsportsligaen er seilforbundets to viktigste og mest synlige «markedsben». Landslaget i seiling har gjort store fremskritt det siste året, og seilsportsligaen er i ferd med å rykke inn i mediene og få en plass i det generelle sportsbildet.

– Dette er noe vi har jobbet med i årevis uten hell, men nå føler vi at vi er i ferd med å få et gjennombrudd og det er veldig viktig for sporten vår, sier Jørgen.

Magnus Hedemark i SailLogic sier at de på sin side vil gjøre alt de kan for å gjennomføre seilsportsligaen på en måte som er sportslig god, og som er innenfor de restriksjonene og begrensningene som måtte komme fra myndighetene.

Økonomien er viktig

Alle involverte i seilsportsligaen er klar over at økonomi er en stor x-faktor.

– Vi er klar over at mange foreningers økonomi nå er mer anstrengt enn normalt på grunn av utsatte eller avlyste arrangementer, men vi arbeider kontinuerlig med å følge opp de kompensasjonsordningene som fins. Skulle det ikke være mulig å gjennomføre seilsportsligaen, vil vi i seilforbundet gjøre alt som står i vår makt for at seilforeningene skal få påmeldingskontingenten tilbakebetalt, sier Per Christian Bordal.

20181120 153043 MJP
 ØKONOMI: – Vi vil gjøre hva som står i vår makt for at seilforeningene ikke skal lide noe økonomisk tap dersom det ikke skulle være mulig å avholde noen ligarunder i år, sier Per Christian Bordal. FOTO: Morten Jensen)

De fire seilsportsligastevenen som er planlagt er:

Ligarunde #1: 19.-21. juni på Hankø

Ligarunde #2: 8.–9. august i Arendal