onsdag, 29 april 2020

Seilforeningen – et sted å være?

UTENOM: Hvordan kan seilforeningen bli en attraktiv sosial arena utenom organiserte regattaer og trening? UTENOM: Hvordan kan seilforeningen bli en attraktiv sosial arena utenom organiserte regattaer og trening? FOTO: Morten Jensen
Hvordan kan seilforeningens klubbhus og anlegg bli et sted å være for barn og ungdom også utenom de organiserte treningstimene? Det er temaet for det siste webinaret i «Klubbkonferansen på web».

Seilforeningene rundt om i landet rår over noen av de fineste strandeiendommene som fins. Anlegg og klubbhus ligger tett ved vannet, men det til tross ser man det samme bildet de fleste stedene: Utenom de oppsatte treningstimene eller regattaene er det nokså folketomt der.

– At det ikke er noe liv på disse attraktive og flotte stedene utenom at noe blir arrangert der, er jo helt utrolig! Det er det blitt sagt av mange som ikke hører til seilmiljøet, men som passerer disse anleggene til daglig.

– Så hva kan man gjøre for å omskape seilforeningene til et levende og naturlig sted for seilinteressert – eller potensielt seilinteressert – ungdom å være?

En fotballtrener til inspirasjon

For å strø noen tanker rundt dette temaet, vil det femte og siste webinaret i «Klubbkonferansen på web» ha fem innledere – og en derpåfølgende diskusjon. Alle som ønsker det, kan ta ordet på webinaret, som avholdes på plattformen Teams søndag 3. mai kl 19:00.

Alf-Ingve Berntsen i Bryne Fotballklubb har skapt et miljø som er blitt lagt merke til og som blant annet har frembrakt fotballstjernen Alf-Inge Haaland. Det er Berntsen som har skapt visjonen: «Flest mulig, lengst mulig, best mulig», en visjon seilforbundet har adoptert, og kjernen i Berntsens prosjekt er å holde hele kompisgjengen som sogner til forballklubben, samlet – uansett hvilket nivå de er på. Alle er like viktige. Det Bryne Fotballklubb holder på med, vil det nå bli forsket på.

Alf-Ingve Berntsen vil fortelle om sin filosofi på webinaret, og Iens Ludvig Høst, som har hatt ansvaret for og har guidet til nå flere hundre tilhørere igjennom de fire foregående webinarene, tror det er mye som kan overføres til seilingen av det fotballtreneren vil fortelle.

Innspill fra seilmiljøet

Geir Odmar Heldal fra Christianssands Seilforening vil fortelle om foreningsmiljøet på Sørlandet, og Mathias Mollatt, som er blitt hovedtrener i Moss Seilforening, vil lufte noen av sine tanker, blant annet om hvordan man kan tilrettelegge foreningsanlegget med treningsapparater som kan brukes av seilerne når som helst.

C94JxP6W0AEUVrK
 FRA KRISTIANSAND: Geir Odmar Heldal fra Christianssands Seilforening vil være en av innlederne under den 5. og siste seansen av «Klubbkonferansen på web». FOTO: Twitter

Sarah Thodesen fra Bundefjorden Seilforening vil si noe om hva ungdommen selv ønsker seg at foreningene tilrettelegger for at de naturlig skal søke seg til klubbanlegget utenom treningene.

I Ålesunds Seilforening planlegger man nå å bygge et nytt klubbhus, og Inge Bøen vil fortelle hvordan de tenker seg at klubbhuset og anlegget deres skal brukes.

Mange spørsmål – og forhåpentlig mange svar

– Er det slik at alt i foreningene er blitt så organisert at det ikke er plass for noe sosialt og spontant utenom treningstidene?

Det er nok et av mange spørsmål som vil bli diskutert under webinaret 3. mai. Iens Ludvig Høst ser frem til et spennede webinar der han håper på mange interessante og kreative innspill.

– Det er ingen tvil om at det ligger et potensiale for seilsporten å skape liv og røre i anleggene også utenom treningstimene, sier han.

Webinaret kan følges på Teams søndag 3. mai kl 19:00 og det vil vare til ca. kl 20:30. Det kan også følges på Facebook, men det er kun på Teams man selv har anledning å komme til orde dersom man har noe på hjertet og vil delta i diskusjonen.

For å bli minnet om webinaret i forkant av at det starter og få en direkte link inn til Teams, kan du melde deg på her.