lørdag, 23 mai 2020

Seilsportsligaen på Hankø er avlyst

ARENDAL: Åpningen på Hankø er avlyst, men det er godt håp om at det skal kunne bli tilsvarende dueller som dette i Arendal i august. ARENDAL: Åpningen på Hankø er avlyst, men det er godt håp om at det skal kunne bli tilsvarende dueller som dette i Arendal i august. FOTO: Morten Jensen
En kombinasjon av 1-metersregelen og dagens restriksjoner mot å samle folk fra hele landet setter foreløpig en stopp for seilsportsligaen. Stevnet på Hankø er avlyst.

– Jeg ser lyst på at det på sikt vil komme oppmykninger i regelverket som gjør det mulig for oss å arrangere seilsportsrunden i Arendal i august. Når det gjelder ligaåpningen på Hankø 19. til 21. juni, er det etter dagens smittevernregler dessverre ikke mulig å gjennomføre et slikt arrangement på nåværende tidspunkt, sier Magnus Hedemark i SailLogic, som har ansvaret for seilsportsligaen.

Det er varslet nye retningslinjer fra og med 15. juni, men hvordan de vil lyde, er foreløpig ikke kjent. Arrangøren vet derfor ikke om det vil være mulig å gjennomføre seilsportligaen på nåværende tidspunkt.

– Det er mange involverte parter i en seilsportsliga-runde og mye skal planlegges for både arrangørforeningene og deltagerne. Å vente til de nye retningslinjene foreligger 15.juni, er derfor for sent. I lys av dette og med kun drøye tre uker igjen til stevnet på Hankø, føler vi at en avgjørelse må taes. Vi har i det lengste håpet på en oppmykning som gjør det mulig å arrangere Hankø-stevnet, men med en gjeldende 1-meters regel er seiling i J/70 med foreningslag dessverre ikke mulig. Det er rett og slett ikke plass om bord, sier Magnus Hedemark.

Han forteller at det har vært drøftet ulike løsninger, men konklusjonen er at det ikke er mulig å arrangere slike seilaser før det kommer en oppmykning av dagens regelverk. Ett av de mange kreative alternativene som har vært diskutert, er å seile med tre om bord.

– Selv med færre seilere vil det allikevel ikke være mulig å overholde 1-meters regelen til enhver tid om bord i en regatta-situasjon. Det vil også forringe den sportslige kvaliteten, sier Magnus Hedemark.

Per Christian Bordal, generalsekretær i Norges Seilforbund, forteller at det er en tett dialog mellom NSF og Norges Idrettsforbund og opp mot myndighetene. Det jobbes for at seiling og andre idretter skal ha så virkelighetsnære smittevernregler som mulig – uten at det skapes noen risiko for økt smittespredning. Antall deltagere og klasser i Færder’n er en del av den diskusjonen.

– Norges Idrettsforbund og Kulturdepartementet er i løpende dialog hvor det diskuteres mulige lettelser i restriksjonene for toppidretten. Fra NSFs ståsted ser vi seilsportsligaen som en del av vår toppidrett – på linje med fotballens eliteserie som har fått slike lettelser – og dette er et argument vi har spilt inn til NIF. Og så får vi se hva det avstedkommer, sier Bordal.

Et av årets stevner skal etter planen seiles i Florø, men dette er også en løsning det nå kikkes på.

– Vi er i dialog med Florø Seilforening om å flytte dette arrangementet til Østlandet samme helg. Grunnen er at vi heller vil «flytte Florø sørover enn alle andre nordover» med tanke på smittevern hvor det oppfordres til begrenset reiseaktivitet. Det er viktig at seilsporten tar del i den nasjonale dugnaden for å redusere spredningen av covid-19, avslutter Magnus Hedemark.

For nærmere informasjon:

• Magnus Hedemark