onsdag, 10 juni 2020

– Seiling er den største utfordringen

FILMKLIPP OG STATISTIKK: Kjell Sanden fra Trondheim etterlyser filmklipp av norske gullmedaljevinnere i seiling opp igjennom tidene. Han holder på å lage en komplett medaljeoversikt over norske medaljører i alle idretter. FILMKLIPP OG STATISTIKK: Kjell Sanden fra Trondheim etterlyser filmklipp av norske gullmedaljevinnere i seiling opp igjennom tidene. Han holder på å lage en komplett medaljeoversikt over norske medaljører i alle idretter.
Kjell Sanden fra Trondheim har som mål å få en oversikt over norske medaljer i OL, VM og EM i alle idretter. Dessuten å samle filmopptak av alle begivenheter hvor det er blitt norsk gull. Seilsporten er en av de hardeste nøttene å knekke i så måte.

– Seiling er kanskje den mest omfattende idretten av alle. Det er mange klasser og det er vanskelig å trekke en grense for hvilke klasser som skal være med og hvilke som ikke skal være med, sier Kjell Sanden.

Han er kommet langt på vei i sin samling av norske medaljevinnere, men han er ikke i mål ennå. En av årsakene er at han vil være sikker på at de resultatene han finner, er riktige, og han har satt som kriterium at de skal være bekreftet fra to ulike kilder. Dette gjelder spesielt de eldre resultatene hvor det ikke ekisterer noen resultatlister, som jo representerer fasiten.

Trenger hjelp til å finne filmopptak

Når det gjelder filmopptak av norske OL-, verdens- eller europamestre i seiling, er det enda tynnere.

– Jeg har foreløpig veldig lite når det gjelder seiling. Og det er jo fordi seiling ikke har vært noen mediaidrett, så det finnes ikke så mye offentlig. Derfor frir han nå til alle seilere og interesserte.

Han vil veldig gjerne komme i kontakt med folk som sitter på slike opptak – enten det er gamle 8 mm-filmer, VHS-kassetter, DVD-er eller andre formater. Gulroten er at Sanden selv vil stå for og bekoste digitaliseringen, og som takk for hjelpen vil bidragsytere få en digitalisert utgave av filmen eller filmsnutten han har fått kopiere. De må bare betale lagringsmediet selv.

– Jeg håper det finnes mange som har slike opptak i en eller form som de kan sende meg, sier Sanden.

Samarbeider med Norges Seilforbund

Han forteller at han helt fra han var liten har vært interessert i tall, statistikk og idrett, og at dette etter hvert er blitt hobbyen hans. Kombinert med jobb har det imidlertid vært dårlig med tid til å dyrke den, men da helsen sviktet og han ble uføretrygded for noen år siden, fikk han tid og da skjøt hobbyen fart.

– Noe må jeg jo bruke hodet til, sier han.

Nå har han tatt for seg alle OL-idrettene pluss et par idretter til, og han har som mål å lage en komplett og dokumentert oversikt over alle norske medaljevinnere i disse idrettene gjennom tidene. Vinteridrettene er han mer eller mindre i mål med, mens det ennå er huller i sommeridrettene – og ikke minst i seilsporten.

Kjell Sanden samarbeider med Norges Seilforbund om dette, og sammen med Sanden har også NSF både et mål og et ønske om å skaffe seg en full oversikt. Mye er på plass, men det fins huller og de håper NSF og Sanden at man med felles innsats vil klare å tette, slik at det kan publiseres som en oversikt til hele seilsportens glede.

NSF er ikke det eneste forbundet som ikke har full oversikt over sine medaljevinnere.

– Da jeg startet, tenkte jeg at forbundene i stor grad ville sitte på fasitsvarene, men slik er det ikke. Mange forbund har ikke noen samlet oversikt over sin idrett, sier Sanden.

Vi trenger hjelp!

Idrettshistorikeren Tom A. Schanke og hans idrettsleksikon har vært til god hjelp, men Sanden har ønsket å finne ytterligere en dokumentasjon på at oversiktene i det leksikonet er korrekte. Derfor ønsker han å dobbeltsjekke alle resultatene han samler inn.

Med andre ord: Sitter noen på filmopptak av norske gullvinnere i seiling – det være seg neste hva slags opptak – så ta kontakt med Kjell Sanden.

Når det gjelder resultater, er det vanskelig for utenforstående å vite hva oversikten allerede inneholder, men en generell oppfordring til alle som har vunnet VM- eller EM-medaljer (oversikten over OL-medaljene er komplett), er å sende oss navnene på hele mannskapet som var med å vinne en medalje. Denne oppfordringen går spesielt til alle rormennene, for på majoriteten av resultatlisten er det (dessverre) kun rormannens navn som figurerer. Opplysninger om mannskapsnavnene kan sendes til Morten Jensen.