onsdag, 24 juni 2020

Énmeters-regel stopper liga og NM

STOPP: Norges Seilforbund har innsett at det dessverre ikke er mulig å arrangere seilsportsliga innenfor nåværende smittevernsregler. Også en del NM ryker, men forbundet håper nå at det vil kunne skje endringer etter 20. august som gjør det mulig å arrangere noe av dette. STOPP: Norges Seilforbund har innsett at det dessverre ikke er mulig å arrangere seilsportsliga innenfor nåværende smittevernsregler. Også en del NM ryker, men forbundet håper nå at det vil kunne skje endringer etter 20. august som gjør det mulig å arrangere noe av dette. FOTO: Morten Jensen
– Etter grundige sonderinger må vi nå dessverre slå fast at det ikke er mulig å arrangere seilsportsligaen og en rekke NM innenfor de forskriftene som gjelder for idrett og smittevern, sier generalsekretær Per Christian Bordal.

Etter å ha kontaktet smittevernsoverleger i en rekke kommuner, konferert med smittevernsansvarlig i Norges Idrettsforbund og hatt temaet oppe på styremøte i NSF, er det nå klart at NSF ser det som umulig å arrangere seilsportsligaen og en rekke norgesmesterskap innenfor de reglene seilsporten må forholde seg til. Dette gjelder i første omgang frem til 20. august.

Covid 19-forskriften om at det skal holdes en meters avstand mellom alle som ikke er omfattet av unntakene fra forskriften, som for eksempel barn og unge under 20 år er, er hinderet som foreløpig er for høyt til at seilsportsligaen og en del NM kan gjennomføres.

Styret i NSF bestemte på styremøte 22. juni derfor å sette foten ned for NM i kjølbåtklassene, ORCi og Snipe. Smittevernreglene og Covid 19-forskriften gir ikke rom for det, var konklusjonen. 20. august har Regjeringen varslet nye endringer. At de vil by på lettelser som kan bety utvidet seiling, er håpet seilsporten fortsatt kan klamre seg til.

– Vi er fortsatt positive og optimistiske til å kunne arrangere ligaseiling helgen 11.-13. september og 2–4. oktober. I tillegg setter vi døren på gløtt for at det vil ble eventuelt planlagt et tredje stevne, sier Magnus Hedemark i SailLogic, som er ansvarlig for seilsportsligaen.

Det planlagte stevnet i Arendal i begynnelsen av august må de nå innse at ryker innenfor de forskriftene som gjelder.

En del NM kan ikke arrangeres

Norgesemesterskapene er formelt sett NSFs «eiendom», og nå har NSFs styre bestemt at de – dessverre – må si nei til en del av de terminfestede NM-ene. Det gjelder NM-ene for de tradisjonelle kjølbåtene, ORCi og Snipe.

– Da reglene ble løsnet litt på 15. juni, oppfordret vi arrangørene til å søke sin kommunes smittevernsoverlege om tillatelse. Svarenesom er kommet så langt, er imidlertid vidt forskjellige. Om dette skyldes ulik tolkning fra kommune til kommune eller om det skyldes søknadene som er fremlagt og hvilke fakta som er lagt på bordet, vet vi ikke. Det hele ble veldig inkonsekvent og uoversiktelig, sier Per Christian Bordal.

Dette ble derfor en sak på NSFs styremøte 22. juni. Der mente man at muligheten til å overholde en meters regelen i kjølbåtklassene, ORCi og Snipe er så godt som umulig i praksis. Dette synet har NSF fått støtte for fra Norges Idrettsforbund. NIF mener at det ikke skal være opp til regionale myndigheter å avgjøre om det skal kunne avholdes et NM eller ikke.

– Det er viktig å huske på at en meters-regelen ikke bare er en veiledning, men faktisk en lov i Covid 19-forskriften som det ikke er anledning å gi dispensasjon fra. Regelen er faktisk så streng at brudd på den i verste tilfelle kan medføre bøter og fengsel, sier Per Christian Bordal,

Kan være en åpning etter 20. august

Smittevernsreglene anno 15. juni 2020 er blitt sagt å skulle gjelde til 20. august.

– Det er med andre ord fortsatt en mulighet for at de skal kunne arrangeres. Om de nye reglene per 20. august skulle gi rom for det, er NSF innstilt på å gi grønt lys for mesterskapene. Men med de reglene vi har per i dag, ser vi dessverre ingen mulighet for at de skal kunne avholdes.

Per Christian Bordal forteller at det er NSFs policy å etterfølge smittevernsreglene til punkt og prikke, og han anbefaler derfor sterkt alle arrangører av regattaer og arrangementer i sommer – seilforeninger, klasseklubber og private – om å overholde smittevernsreglene.

– Vi ønsker definitivt ikke at en eventuell smitte som brer seg skal kunne spores tilbake til seilmiljøet, og vi oppfordrer derfor alle seilere på alle nivåer om å følge reglene, sier Per Christian Bordal.

Les NSFs smittervern-veileder som er blitt oppdatert per 24. juni 2020

NM som kan avholdes:

• 29er (ungdom under 20 år eller samme husstand)
  • 49er (eliteseilere, ungdom eller samme husstand)
  • RS Feva (ungdom under 20 år)
  • Alle Laser-klassene, Finnjolle, Waszp, 2.4 mR, seilbrett, Optimist (en person om bord)
  • Doublehanded (en meters regel kan oveholdes)

NM som ikke kan avholdes før 20. august

Andunge, BB11, Express, Grimstadjolle, IF-båt, J/70, Killing, Knarr, Melges 24, Yngling, 12,5 kvm, 11:Mod, Snipe og Snipe master, dame-NM, ORCi, Oselvar.

I disse klassene deltar det en blanding av unge og voksne, og det er ikke mulig å overholde en meters-regelen i praksis.