tirsdag, 18 juni 2019 13:27

Barneidrettsbestemmelser

Written by NSF

Man er barn frem til man fyller 12 år

1. Med barneidrett menes idrettsaktiviteter for barn til og med det året de fyller 12 år.

Konkurranseregler

2. Bestemmelser om barneidrett regulerer konkurranser i barneidretten. En av intensjonene er å redusere tid og kostnader brukt på reise til/fra aktivitet. Idrettslag oppfordres derfor til å følge de samme prinsippene for trening og andre aktiviteter i barneidretten.

3. For konkurranser i barneidretten gjelder følgende:

a) Barn kan delta i lokale konkurranser og idrettsarrangementer fra det året de fyller 6 år og først og fremst i egen klubb.

b) Barn kan delta i regionale konkurranser og idrettsarrangementer fra det året de fyller 9 år.

c) Barn kan fra det året de fyller 11 år delta i åpne konkurranser og idrettsarrangementer i Norge, Norden og Barentsregionen.

d) Barn fra nordiske land og Barentsregionen kan fra det året de fyller 11 år delta på konkurranser og i idrettsarrangementer i Norge.

e) Det kan benyttes resultatlister, tabeller og rangeringer i konkurranser for barn fra det året de fyller 11 år, dersom dette er formålstjenlig.

f) Barn til og med det året det fyller 12 år kan ikke delta i mesterskap som NM, EM, VM og tilsvarende.

g) Alle barn skal få premie i et idrettsarrangement dersom premiering skjer.

Norges Seilforbund har spesifisert barneidrettsrglene punkt 3e med hensyn til hvordan det skal praktiseres i norgescup-regattaer i Optimistjolle. Disse reglene gjelder:

• B-gruppen (stor sett seilere på 10 og 11 år) under Optimistjollenes norgescup er de litt mindre erfarne. De starter i en egen start.

• Det kan også arrangers en B-rekrutt-klasse, for seilere ned til 9 år. Disse seilerne kan starte sammen med B-feltet.

• Seilerne i denne klassen skal ikke rangeres.

• Seilerne i denne klassen skal seile innenfor sin region eller ikke ha hatt en reisevei estimert til mer enn 5 timer.

• Seilere i denne klassen skal alle ha like deltagerpremier.

• Seilere i begge B-klassene skal ikke ha mer enn 6 timer på vannet regnet fra de går ut på vannet til de skal være tilbake igjen på land. Samtidig som arrangører kan endre praksis og slippe av gårde B-seilerne før A-seilere, for eksempel ved gjentatte generelle tilbakekallinger i A-feltet.

• Det skal være to trenere på vannet for B-klassen. Disse skal holde briefing for klassen på land før regattaene og være godt merket (slik at de lett gjenkjennes på vannet).

• Dommere skal informeres om at seilere i denne klassen kan motta en viss form for assistanse underveis. Dette gjelder særlig B-rekrutt som ikke skal rangeres.

Ansvarlig for barneidrett

4. Idrettslag som organiserer barneidrett, skal oppnevne en person (tillitsvalgt eller ansatt) som er ansvarlig for barneidretten.Se utdypning om barneidrettsansvarlig her.

Spesielle regler

5. Et særforbund kan gi egne regler som utdyper bestemmelsen innenfor rammen av sin idretts egenart, herunder definere lokale og regionale konkurranser i 3 a) og b) og i særlige tilfeller gjøre tilpasninger i aldersgrensen og geografi i 3 c) og d). Reglene skal godkjennes av Idrettsstyret eller den Idrettsstyret gir fullmakt. Se over for NSF sine føringer.

Sanksjoner

6. Særforbund plikter å innta sanksjonsbestemmelser for brudd på barneidrettsbestemmelsene i eget kamp- og konkurransereglement, herunder hjemmel til å ilegge bøter til idrettslag og til å frata utøvere retten til å delta i konkurranser. Sanksjonene skal være i samsvar med NIFs lov § 11-2. Ved gjentatte eller alvorlige brudd på bestemmelsene skal saken anmeldes til NIFs domsutvalg.