tirsdag, 18 juni 2019 13:27

Barneidrettsreglene

Av NSF

Man er barn frem til man fyller 13 år

1. Med barneidrett menes idrettsaktiviteter for barn til og med det året de fyller 12 år.

Konkurranseregler

2. For konkurranser i barneidretten gjelder følgende:

a) Barn kan delta i lokale konkurranser og idrettsarrangement fra det året de fyller 6 år og først og fremst i egen klubb.

b) Barn kan delta i regionale konkurranser og idrettsarrangementer fra det året de fyller 9 år.

c) Barn kan fra det året de fyller 11 år delta i åpne konkurranser og idrettsarrangement i Norge, Norden og Barentsregionen.

d) Barn fra nordiske land og Barentsregionen kan fra det året de fyller 11 år delta i konkurranser og i idrettsarrangementer i Norge.

e) Det kan benyttes resultatlister, tabeller og rangeringer i konkurranser for barn fra det året de fyller 11 år, dersom dette er formålstjenlig.

Norges Seilforbund har spesifisert barneidrettsrglene punkt 2e med hensyn til hvordan det skal praktiseres i norgescup-regattaer i Optimistjolle. Disse reglene gjelder:

• B-gruppen (stor sett seilere på 10 og 11 år) under Optimistjollenes norgescup er de litt mindre erfarne. De starter i en egen start.

• Det kan også arrangers en B-rekrutt-klasse, for seilere ned til 9 år. Disse seilerne kan starte sammen med B-feltet.

• Seilerne i denne klassen skal ikke rangeres.

• Seilerne i denne klassen skal seile innenfor sin region eller ikke ha hatt en reisevei estimert til mer enn 5 timer.

• Seilere i denne klassen skal alle ha like deltagerpremier.

• Seilere i begge B-klassene skal ikke ha mer enn 6 timer på vannet regnet fra de går ut på vannet til de skal være tilbake igjen på land. Samtidig som arrangører kan endre praksis og slippe av gårde B-seilerne før A-seilere, for eksempel ved gjentatte generelle tilbakekallinger i A-feltet.

• Det skal være to trenere på vannet for B-klassen. Disse skal holde briefing for klassen på land før regattaene og være godt merket (slik at de lett gjenkjennes på vannet).

• Dommere skal informeres om at seilere i denne klassen kan motta en viss form for assistanse underveis. Dette gjelder særlig B-rekrutt som ikke skal rangeres.

f) Barn til og med det året det fyller 12 år kan ikke delta i mesterskap som NM, EM, VM og tilsvarende.

g) Alle barn skal få premie i et idrettsarrangement dersom premiering skjer.

Ansvarlig for barneidrett

3. Idrettslag som organiserer barneidrett, skal oppnevne en person (tillitsvalgt eller ansatt) som er ansvarlig for barneidretten.

Spesielle regler

4. Et særforbund kan gi egne regler som utdyper bestemmelsen innenfor rammen av sin idretts egenart, herunder definere lokale og regionale konkurranser i 2 a) og b) og i særlige tilfeller gjøre unntak fra 2 c) og d). Reglene skal godkjennes av Idrettsstyret eller den Idrettsstyret gir fullmakt.

Sanksjoner

5. Særforbund plikter å innta sanksjonsbestemmelser for brudd på barneidrettsbestemmelsene i eget kamp- og konkurransereglement, herunder hjemmel til å ilegge bøter til idrettslag og til å frata utøvere retten til å delta i konkurranser. Sanksjonene skal være i samsvar med NIFs lov § 11-2. Ved gjentatte eller alvorlige brudd på bestemmelsene skal saken anmeldes til NIFs domsutvalg.

Politiattest

Alle idrettslag i Norge er pålagt å kreve politiattest fra alle som utfører oppgaver som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller mennesker med utviklingshemning.

Utviklingsplan

Alle som driver barneidrett bør følge en felles utviklingsplan for å sikre størst mulig variasjon og muligheter for stor bevegelseserfaring. Innholdet i utdanningsplanene til de enkelte særforbundene og trenernes praksis bør følge denne planen:

Opp til 6-års alder

Lek og varierte aktiviteter skal stimulere barnas utvikling og styrke de grunnleggende bevegelsene.

7–9 år

Gode muligheter til å utforske og øve på ulike fysiske aktiviteter eller idrettsøvelser med forskjellige bevegelsesmønstre, slik at de får bred bevegelseserfaring. Dette gir et godt grunnlag for senere bevegelseslæring. Slike aktiviteter kan drives innenfor en eller flere idretter, men hver idrett har ansvaret for å gjøre tilbudet variert og tilpasset barnas utviklingsnivå.

10–12 år

Idretten skal preges av varierte aktiviteter og høyt aktivitetsnivå som sikrer gode basisferdigheter. Fordypning i en eller noen få idretter kan sikre et godt teknikkgrunnlag for senere utvikling innenfor idrettsgrenen.