mandag, 07 september 2020

Rene ord for pengene fra australsk coach

MIKAEL LUNDH: Mikael Lundh har gjort seg mange erfaringer i sitt arbeid med norske seilere. De forteller han om i dette intervjuet. MIKAEL LUNDH: Mikael Lundh har gjort seg mange erfaringer i sitt arbeid med norske seilere. De forteller han om i dette intervjuet. FOTO: Morten Jensen
«Det er ikke gitt at søsken er de beste til å seile sammen. Norske seilere er bortskjemte og seiler for lenge i Optimist. Man reiser for mye».  Det mener coachen Mikael Lundh.

Nylig tilbrakte norske 49er- og 49erFX-seilere en uke på Hankø der de gjennomførte mye trening og seiling sammen med den svensk/australske coachen Mikael Lundh. Han er engasjert av Norges Seilforbund for å følge opp utfordrerlandslaget i disse klassene – det vil si alle 49er-seilerne bak Helene Næss og Marie Rønningen.

Da sportssjef Rigo de Nijs presenterte Mikael Lundh for et snaut år siden, sa han dette:

– Mikael kan vise til enestående resultater når det gjelder å bygge foreninger, lag og individuelle seilere og få dem til å konkurrere opp til sitt potensiale. Han har over 20 års erfaring og en omfattende bakgrunn innen trening og coaching. Han har også selv gode internasjonale resultater som seiler og har deltatt i to Volvo Ocean Race, blant annet sammen med Knut Frostad om bord i «Djuice».

Flere brannfakler

Nå har Mikael fulgt de norske seilerne i perioder igjennom et snaut år, og i dette video-intervjuet forteller han om opplegg og erfaringer. Han mener blant annet at:

– Der et ikke gitt at søsken er de beste til å seile sammen – spesielt når nivået begynner å bli høyt.

På Hankø byttet seilerne om på å seile sammen i ulike kombinasjoner.

– Det styrker evnen til læring og det styrker lagarbeidet, sier Lund.

Han mener dessuten at mange seiler for lenge i Optimist, og at de derved får for få år i ungdomsklassene.

– Norske seilere er kanskje litt bortskjemte og ikke vant med den treningsmengden som må til for å hevde seg.

Han mener også at det er for mye reising i seilsporten.

– Seil mer hjemme, oppfordrer han.

– Norske seilere har de beste forutsetninger og gode fasiliteter i foreningene sine til å bli gode seilere. Gresset er ikke alltid grønnere på den andre siden.

Det siste sier han med henvisning til koronatiden, som han mener Norge har kommet seg godt og styrket igjennom. Hjemlandet hans, Australia, har vært mer eller mindre nedstengt.