mandag, 28 september 2020

Parautøveren som elsker seiling: - Vil være på vannet hele tiden

Written by Per-Einar Johannessen
Parautøveren som elsker seiling:  - Vil være på vannet hele tiden Simen Kjelsrud

Henriette Regine Smith har en nevromuskulær sykdom, men hun har funnet en idrett som passer ypperlig for henne. Hun simpelthen elsker vannet og seiling. Og nå håper hun flere unge og voksne med funksjonsnedsettelse får øynene opp for denne flotte sporten.

-  Seilforbundet er opptatt av å styrke bredden og gi et tilbud til de som ønsker det. Jeg vil bare oppfordre dem som har lyst til å prøve seiling til å ta kontakt med forbundet, sier Henriette Regine Smith.
Henriette, som er oppvokst på Sollihøgda i Hole kommune, men nå bor på Tranby i Lier, er selv blitt fasinert av seiling og synes det er helt topp å være på vannet.

- Jeg elsker dette og vil være på vannet hele tiden. Jeg seiler fordi det gir meg så mye. Det er som en eventyrlig reise, gliser 36-åringen.
Tidligere snublet hun mye og var alltid sår på knærne. Etter at hun begynte med seiling, har antall ganger hun har vært nødt til å ha plaster på knærne blitt sterkt redusert.
- Seiling er helt perfekt for meg som har dårlig romfølelse. Sporten er veldig positivt for så mye, mener Henriette.

Muskelsvinn

Hun har den medfødte nevromuskulære sykdommen Charcot-Marie-Tooth type 1a, forkortet til CMT 1a.
Sykdommen oppstår på grunn av en genfeil som fører til at nervesignalene går sakte.
- Dette er en sykdom som kommer gradvis og som kan medføre nedsatt følelse og muskelsvinn i armer og bein. Jeg har fått muskelsvinn i leggene og hendene, og jeg har hatt problemer med gangfunksjonen siden jeg var liten. Jeg begynte å bruke rullestol som avlastning for to år siden, og bruker den spesielt på lange distanser. Men jeg bør nok bruke den enda mer, forteller Henriette.

Ville ikke

Hun har prøvd mange idretter opp gjennom årene.
- Jeg har testen nesten alt. Jeg prøvde fotball da jeg var 8-9 år, i en liten periode danset jeg ballett og på ungdomsskolen var jeg opptatt av hest. Men hver aktivitet som har krevd koordinasjon og sprett i kroppen ble for vanskelig.  Kroppen ville rett og slett ikke være med på det. Først da hun var 19 år satte hun for første gang ord på ha sykdommen CMT 1a. Det skjedde mens hun gikk på folkehøgskole.

Sett verden

Henriette SmithDe siste 15 årene har Henriette prøvd seiling mange steder i verden, både på New Zealand, i Sør-Afrika og i USA.
- I Cape Town var det onsdagsregattaer i regi av en lokal klubb. Jeg møtte bare opp og spurte om noen hadde plass til meg i båten. Og det ordnet seg, forteller Henriette.
Hun har også bodd i Hammerfest i nærmere tre år, og der var hun med på å flytte en båt som skulle til Tromsø.
- Jeg mønstret på i Øksfjord, seilet over Lopphavet og mønstret av i Skjervøy, forteller hun.

Østlandet

Det ble imidlertid lite seiling i Finnmark og fram til hun flyttet tilbake til Østlandet i fjor sommer.
- Jeg snublet over en artikkel om seiling for funksjonshemmede, og tok kontakt med seilforbundet. Nå deltar jeg på ukentlige treninger i Oslo og stortrives. Det viktigste er jo å delta, men jeg synes også det er artig å vinne. Jeg har vel et ekstremt høyt konkurranseinstinkt, forteller den sprudlende dama fra Sollihøgda.
Hun har også satt seg noen sportslige mål framover.
- Målet er å få være med i Para-VM i 2022. Det er det jeg forbereder meg til. Da er det viktig å gå gjennom det som skjer i konkurranser og treninger. Hva gjør man bra, hva gjør man feil og hvordan kan man rette på det. Og det skjer uten at man henger med leppa, forteller Henriette.

Makker

I VM skal hun delta i seilklassen RS Venture. Nå er hun ute etter en passende makker i båten.
- En fremtidig makker trenger ikke å være seilkyndig. Det viktigste er at vi utfyller hverandre fysisk.  Jeg er svak i armene, og sånn sett hadde det vært en fordel at makkeren var sterkere i overkroppen.
Hun er glad for at det nå er mulig å tilrettelegge båten slik at hun kan fullføre regattaer.
- Jeg har vært nødt til å bryte regattaer fordi jeg har brukt musklene for mye, og da slutter de å virke. Nå kan jeg seile i en båttype som kan tilrettelegges med seter. Jeg sitter midt i båten og slipper å bruke mye krefter på å flytte meg. Men det fineste er at man har festeanordninger til alle tau slik at man slipper å bruke muskelpress for å få seilene til å virke. I tillegg er det vanskelig å kantre med denne type båt. Det har betydd mye for min del. Jeg slipper å slite meg ut for å komme opp i en båt som har kullseilt, altså kantret.

Kombinere

Om vinteren har Henriette opphold fra seilingen. Da holder hun seg fysisk aktiv med annen type trening.
- Seiling kan fint kombineres med andre ting. Om vinteren bytter jeg ut seiling med basistrening og alpint. I alpint bruker jeg spesiallagede slalåmstøvler slik at jeg slipper å bruke så mye krefter på kjøringen. Jeg er jo glad i fart og spenning, forteller Henriette.

Har du lyst til å seile eller ønsker informasjon om idretten?

Ta kontakt med Per Christian Bordal i Norges Seilforbund på e-post per.christian@seiling.no eller mobil 48 13 38 85.

Les mer om seiling på www.seiling.no