onsdag, 07 oktober 2020

Nå tillates trening i entypeklasser

FULLT MANNSKAP: – Yuhuuu, nå kan det trenes med full mannskap igjen i entypeklasser som for eksempel Express. FULLT MANNSKAP: – Yuhuuu, nå kan det trenes med full mannskap igjen i entypeklasser som for eksempel Express. FOTO: Morten Jensen
Fra og med tirsdag 13. oktober åpnes det opp for trening med fullt mannskap i entypeklasser. Det betyr at alle seilere i Snipe, J/70, Yngling og tilsvarende kan trene for fullt.

Norges Idrettsforbund har lenge arbeidet for en gjenåpning av breddeidretten, og for en tid tilbake ble alle særforbundene bedt om å sette opp en prioriteringsliste over i hvilken rekkefølge de ønsket grener av sin idrett skulle kunne komme tilbake til normalen.

Norges Seilforbund satte seiling i entypeklasser øverst på sin ønskeliste, og med de justeringene som nå gjøres i de generelle smittevernsreglene fra og med 13. oktober, åpnes det nå opp for trening med fullt mannskap i disse klassene – også for voksne seilere over 20 år.

– Jeg må imidlertid få presisere at det gjelder trening, men dessverre ikke regattaseiling ennå, sier generalsekretær Per Christian Bordal.

Med begrepet «entypeklasser» menes alle de tradisjonelle entypeklassene i landet som for eksempel har egne NM. Det betyr etterlengtet seiling for veldig mange, skjønt seilsesongen er jo på hell for veldig mange. Kanskje vil den bli tøyd litt ekstra langt i år?

Den fulle og hele teksten for NSFs smittevernsregler finner du her.