fredag, 23 oktober 2020

På tide å søke om NM 2021

NM-SØKNAD: Norges Seilforbund ønsker å få inn de resterende NM-søknadene for NM 2021 så snart som mulig. NM-SØKNAD: Norges Seilforbund ønsker å få inn de resterende NM-søknadene for NM 2021 så snart som mulig. FOTO: Morten Jensen
Fristen for å søke om NM i 2021 er gått ut, og nettopp derfor er det nå på tide å søke. Koronaen får ta skylden for at ikke søknadene er inne som de skal, men nå haster det.

Mange NM ble avlyst i år på grunn av at de rett og slett ikke kunne avholdes innenfor de smittevernsreglene som har rådet grunnen under denne korona-sommeren. Bare noen få mesterskap kunne gjennomføres. Noe lignende må man håpe ikke skjer i 2021, og derfor jobbes det nå på spreng for å få på plass alle NM-ene for neste år.

– Og det er ikke slik at alle NM-ene som ikke ble avholdt i år, automatisk skyves til neste år med de samme arrangørene i 2021. Det må søkes på nytt, for det skal legges en helt ny kabal for 2021, sier Per Christian Bordal, generalsekretær i NSF.

Det ble satt en søknadsfrist til 15. oktober, men på grunn av begrenset oppmerksomhet rundt fristen og mye usikkerhet om sesongen generelt, har få seilforeninger og klasseklubber overholdt fristen.

– Nå håper vi imidlertid at seilforeninger og klasseklubber setter seg sammen og kommer med forslag til NM for 2021, sier Bordal.

Og at klasseklubber og seilforeninger går i dialog før en søknad sendes inn, er vesentlig.

Thomas Nilsson, som er leder for Norsk Klasseklubbforum, presiserer dette, og forklarer gangen i en NM-søknad slik:

– Søknadsgangen skal være slik at en klasseklubb skal gå i dialog med en seilforening som klubben ønsker skal arrangere NM. Eller vise versa: Dersom en forening har lyst til å arrangere NM for en spesiell klasse, skal foreningen ta kontakt med klasseklubben.

Han forklarer at uansett hvorfra initiativet kommer, enten det er fra klasseklubben eller seilforeningen, så er poenget at de skal snakke sammen og enes om å arrangere NM. Og når de har gjort dette, skal de søke.

– NSF ønsker seg ikke løsrevete søknader der partene ikke har snakket sammen, men søknader der man er blitt enige på forhånd. Seilforbundets behandling av søknadene skal bare bestå i å sjekke at alle formaliteter er i orden, og at det ikke er uheldige kollisjoner med andre NM. NSF ønsker ikke å velge én arrangør fremfor en annen, sier Nilsson.

Søknad om NM kan fylles ut her

Det er ikke satt noen ny frist for NM-søknader til 2021-sesongen, men både Per Christian Bordal og Thomas Nilsson oppfordrer klasseklubber og seilforeninger snarest til å ta kontakt med hverandre og sende inn sine søknader, slik at NM-sesongen 2021 kan spikres.

De søknadene som til nå foreligger, er:

• Arendals Seilforening/BB11
  • Ran Seilforening/Laser 4.7 og Laser Radial (mixed)
  • Oslo Seilforening/IF-båt
  • Askøy Seilforening/Yngling