torsdag, 16 mai 2019

Viktig OL-diskusjon på 17.mai

Written by Morten Jensen
​RS AERO: Enmannsjollen RS Aero har dukket opp som en sterk utfordrer til Laseren som OL-klasse, og en evaluering av fire båttyper aktuelle for OL i 2024, rangerer RS Aero øverst. ​RS AERO: Enmannsjollen RS Aero har dukket opp som en sterk utfordrer til Laseren som OL-klasse, og en evaluering av fire båttyper aktuelle for OL i 2024, rangerer RS Aero øverst. [Foto: RS Sailing]
Mens vi i Norge går i tog og vifter med flagg, sitter delegater fra hele verden i England og diskuterer fremtidens olympiske klasser.

​World Sailings halvårsmøte arrangeres fra 17. til 19. mai, og hovedpunktet på agendaen er å diskutere hvilke klasser som skal fylle de 10 olympiske grenene innen seiling i OL i 2024 i Marseilles, Frankrike. Man skal også diskutere fremtidens verdenscup-, ranking- og mesterskapssystem for de olympiske klassene.

Tre klasser har allerede fått grønt lys i OL 2024, og det er 49er, 49er FX og Nacra 17. Seilere i disse klassene kan allerede nå rette langtidsblikket fremover. Mer usikkert er det for de andre av dagens OL-klasser, men forhåpentlig vil det skje en avklaring i løpet av halvårsmøtet. Skjønt, de olympiske klassene i 2024 vil neppe bli hundre prosent spikret før under World Sailings årsmøte i november i år.

Tor Møinichen er eneste norske delegat i London.

Spennende enmannsjolle-valg

Størst spenning er det knyttet til diskusjonen rundt valget av båttype som skal fylle grenene «Men’s and Women’s One Person Dinghy». I dag og i OL i 2020 er det Laser Standard og Laser Radial som er båttypen det seiles i, men at det blir de samme båtene i 2024, er ikke gitt. Uroligheter og usikkerhet rundt rettigheter og produksjon av Lasere har svekket klassen, og det at komiteen som har evaluert fire potensielle båttyper opp mot hverandre har satt RS Aero øverst på listen foran Laser, har ikke redusert spenningen rundt valg av båttype.

19. mai vil vi nok vite noe mer om hvilken vei dette tipper.

Produsenten av RS-båtene har sendt ut et åpent brev der de taler varmt for RS Aero, men hvor de også blant annet foreslår at dersom man ikke har mot nok til å velge RS Aero for både herrer og damer, bør man i det minste smake på fremtiden ved å velge RS Aero som dameklasse for enmannsjolleseilerne.

Original shorthanded-vri

Det vil være en stor overraskelse dersom 470 ikke blir valgt til å fylle grenen Mixed Two Person Dinghy i 2024, og en gruppe som har vurdert brett-klassene for damer og herrer, har konkludert med at man skal fortsette med RS:X. Som utstyr for Mixed Kiteboard anbefales IKA-Formula Kite Class.

Når det gjelder hva slags båt det skal seiles shorthanded-regatta i i 2024, har det nå dukket opp et forslag som sier at man i løpet av 2019 skal plukke ut et antall båttyper som tilfredsstiller de olympiske kravene til en shorthanded-båt, og at man 31. desember 2023 skal offentliggjøre hvilken av disse båttypene som vil bli valgt som OL-båt i 2024. I OL vil den franske arrangøren så stille båter av denne typen til rådighet for alle deltagerne.

Tanken er at man på denne måten skal hindre et kostnadsdrivende løp der ressurssterke seilnasjoner vil ha åpenbare fordeler. Med denne løsningen vil seilere kunne trene og forberede seg i egnete båttyper som er tilgjengelige i hjemlandet – og alle vil stille likt per 1. januar 2024.

Om dette er teori som vil fungere i praksis…

Man skal vel heller ikke utelukke og bli overrasket dersom det kommer forslag om å revurdere valget av en shorthanded-klasse og i stedet gjeninnsette Finnjolle som OL-klasse.

En ny verdensordning

Halvårsmøtet skal også diskutere en strategi for regatta-programmet og rankingen for de olympiske klassene fra 2021 til 2028 og hvordan de ulike arrangementene og mesterskapene skal vektes og inkorporeres i en sesong som favner hele verden. Det ligger en tanke om at behovet for å reise rundt i verden skal reduseres i den nye strategien.

Dagens verdenscup- og rankingordning er ikke spesielt miljøvennlig når det kommer til CO2-utslipp..