I morgen (torsdag 23. mars) stiller Ålesunds Seilforening til start i Vilamoura i Portugal for å kjempe om en finaleplass i Sailing Champions League.
Et firkløver fra Ålesund, som består av Andreas S. Larsen, Erik Bøen, Håvar Yndestad og Andreas Kolstø, er klare til å forsøke seg mot 11 andre lag fra like mange nasjoner i det første av tre kvalifiseringsstevner der finalebilletter til Sailing Champions League (SCL) ligger i potten.

Ålesunds Seilforening kom på 4. plass i eliteserien i 2022, og de sikret seg med det en mulighet til å komme til selve finalen i SCL. Det er første gang foreningen får sjansen til å forsøke seg i internasjonal ligaseiling, men de fire som representerer foreningen, har etter hvert opparbeidet seg mye erfaring i denne typen seiling. Foreningen var tidlig ute med å anskaffe egne J/70-er, så det er all grunn til at de fire seilerne møter godt forberedte.

I Vilamoura møter de tilsvarende lag fra de andre nasjonale ligaene. For Sverige stiller Segelsällskapet Åmålsviken, som vant den svenske ligaen, som der kalles «Allsvenskan», foran storklubben Kungliga Svenska Segelsällskapet (KSSS). Også Østerrike og Bulgaria stiller med sine ligavinnere i Vilamoura, og de vil trolig også være sterke motstandere.

I utgangspunktet skal de syv beste lagene i denne første kvalifiseringen gå videre til finalen, men ettersom det stiller kun 12 i stedet for 18 lag, som var planlagt, er det i skrivende stund noe usikkert hvor mange av de 12 lagene som stiller til start, som går videre til finalen i Travemünde i Tyskland 22. til 25. juli.

Den andre kvalifiseringen skjer i Berlin fra 30. mars til 2. april. Der stiller Grimstad og Stavanger Seilforening fra Norge. Den tredje og siste kvalifiseringen skjer i Polen fra 15. til 18. juni. BI Athletics, som kom på 2. plass i eliteserien i 2022, har plass der, men er foreløpig ikke påmeldt.