Kommende helg vil Ålesunds Seilforening være vertsskap for den første runden i årets seilsportsliga. I eliteserien skal Grimstad Seilforening forsvare seieren fra i fjor – mot 14 revansjesugne seilforeninger.

Grimstad Seilforening kommer til det første seilsportsligastevnet, som foregår i Ålesund lørdag og søndag 6. og 7. mai, med det samme mannskapet som i fjor var med på å vinne eliteserien. Det betyr at laget på ingen måte har intensjoner om å gi slipp på den tittelen, snarere tvert i mot. Foreningen satser mye på ligaseiling, og den har siden sesongen 2022 anskaffet to egne J/70-er til å trene  og forberede seg i.

August Austefjord er skipper på laget, og med seg har han Vidar Ljungstrøm, Andre Jørgen Ugland og Lars Nicolay Løvdal.

Mange utfordrere

De vil imidlertid møte hard motstand, og de fremste utfordrerne vil nok trolig bli Åsgårdstrand Seilforening, Arendals Seilforening og Oslofjorden Seilklubb. Fra Åsgårdstrand kommer ringreven Karl Otto Book som tidligere har vært med på flere seire for foreningen sin. Han er skipper for et ungt lag som har seilt mye i foreningens J/70, men som mangler den rutinen Karl Otto kan tilføre dem. Det kan bli en sterk kombo.

Jon Aksel Mortensen fra Arendals Seilforening gjorde det svært godt i fjorårets to serierunder i 1. divisjon med sitt lag og sikret opprykk til årets eliteserie, og foreningen har alvorlige ambisjoner i seilsportsligaen. Hvem han vil ha med seg, er foreløpig ikke kjent.

Jon Alexander Hvam var skipper for BI Athletics gode lag i fjor. Nå er han ferdig som student, og i år seiler han for Oslofjorden Seilklubb. Det betyr utvilsomt en forsterkning for dette laget, som i 2022 stort sett fristet en tilværelse mitt i serietabellen. I år kan det bli bedre.

Definitive kandidater til å kjempe it toppen i Ålesund vil også KNS med den tidligere OL-seileren Ragna Agerup som skipper og Stavangers sterke lag med August Hanevik i spissen være. Ålesunds hjemmelag, som gjorde det svært godt i fjor, vil også helt sikker være med i dansen. Laget var med i kvalifiseringen til Sailing Champions League-finalen i Portugal i mars, og skipper Andreas S. Larsen, har med seg to av de tre seilerne han var i Portugal sammen med.

– Vi er godt samkjørte og er klare til dyst, sier han.

I det store og hele kan egentlig det meste skje i årets første ligarunde. Noen favoritter er nevnt, men det er også mange nye navn på flere av lagene som kan bidra til overraskelser. Ved siden av Arendals Seilforening, stiller Ran, Larvik og Trondhjems Seilforening som nyopprykkede lag.

Helt åpent i 1.divisjon

1. divisjon teller 12 lag i den første runden. Oslo og Risør Seilforening har meldt avbud og det vil ikke bli tatt i bruk noe wild  card som denne divisjonen har. Det betyr at hver seilas vil bli gjennomført med fire båter. I eliteserien vil det være fem.

I 1. divisjon er det langt vanskeligere å peke ut noen klare favoritter; den må sies å være helt åpen. Florø, Nesodden og Kragerø Seilforening rykket sammen med Risør ned fra eliteserien til 1. divisjon i år. Det betyr at de kan ha et fortrinn ved at de er vant med den hardere konkurransen som det er i den øverste divisjonen.

To rene damelag stiller til start i 1. divisjon til årets første runde. Sandefjord Seilforening gjennomførte 2022-sesongen med kun damer på laget, og det ser de ut til å fortsette med i år. I tillegg stiller NTNUis 2. lag med et rent damelag. Fra Asker er tre av de fire på laget damer.

I det store og hele er andelen av damer betydelig høyere i 1. divisjon enn i elitserien der det er kun fem damer på de i alt 15 lagene. I 1. divisjon er dameandelen nesten 30 prosent. En annen forskjell på de to divisjonene er at det også er et markant skille i alder.

I eliteserien er halvparten av seilerne 23 år eller yngre og hele 76 prosent av dem er under 30 år. Så mange ungdommer har aldri tidligere deltatt i eliteserien i et stevne før. I 1. divisjon er det motsatt. Der er 42 prosent av deltakerne mellom 41 og 60 år. Dårligst representasjon i 1. divisjon er det i aldersgruppen fra 24 til 40 år – kun 21 prosent av seilerne er i denne alderen.

Godt synlig i bybildet

Seilsportsligaen vil bli et markant innslag i bybildet i Ålesund lørdag og søndag.

– Vi kjører det samme opplegget som vi hadde da vi arrangerte ungdomsligaen her i fjor. Det betyr at vi vil ha race village og byttebrygge ved Skansekaia, og banen vil ligge rett nord for den – godt synlig fra byen.

Sier Andreas S. Larsen, som ikke bare skal seile selv, men som også er dypt involvert i arrangementet og forberedelsene til det. Han forteller at det var mange nysgjerrige som fulgte arrangementet i fjor, og han har stor tro på at de samme vil skje i år også.

– Interessen for ligaseiling i Ålesund er bra, og det at vi kan ha stevner her skaper jo et ekstra engasjement, sier Andreas S. Larsen.

Hvor mye action det blir å se på, avhenger av været. Dersom yr.nos varsel slår til, blir vinden relativt lett og det vil bli glimt av sol – og ingen nedbør. Alle båtene vil få trackere om bord, og de som er til stede i Ålesund vil kunne følge seilasene på storskjerm i race village. For alle andre vil de være tilgjengelige på SAP Sailing Analytics side.

Her ser du hvem som seiler på alle lagene.