Norges Seilforbund har tatt ut seilere til VM i Haag i Nederland fra 10. til 20. august. Der skal de første nasjonsplassene til OL i 2024 deles ut.

VM i Haag er utvilsomt årets viktigste regatta for det norske landslaget i seiling i 2023. Foruten å seile om mesterskapets titler og medaljer i OL-klassene, teller også mesterskapet som nasjonskvalifisering til OL i 2024.

I OL er det slik at et land kan kun stille med én seiler/ett lag i hver av de ti OL-klassene i seiling, og antallet plasser er begrenset. I Haag foregår den første kvalifiseringen til disse plassene, og om dem akter de norske seilerne å konkurrere om for fullt.

Norges Seilforbund har tatt ut følgende seilere til å representere Norge i verdensmesterskapet i disse klassene:

• ILCA 7: Hermann Tomasgaard, Kongelig Norsk Seilforening
  • ILCA 7: Uffe Tomasgaard, Drøbaksund Seilforening
  • ILCA 6: Line Flem Høst, Kongelig Norsk Seilforening
  • iQFOiL Damer: Mina Mobekk, Kongelig Norsk Seilforening
  • iQFOiL Damer: Maya Gysler, Kongelig Norsk Seilforening
  • iQFOiL Damer: Helle Oppedal, Sola Brettseilerklubb
  • iQFOiL Damer: Tuva Oppedal, Sola Brettseilerklubb
  • iQFOiL Herrer: Endre Funnemark, Kongelig Norsk Seilforening
  • 49erFX: Helene Næss og Marie Rønningen, Tønsberg Seilforening,
  • 49erFX: Pia Dahl Andersen og Nora Edland. Kongelig Norsk Seilforening
  • 49er: Mathias Berthet og Jeppe Nilsen, Kongelig Norsk Seilforening
  • 470 Mix: Julia Jacobsen og Emil Forslund, Kongelig Norsk Seilforening
  • RS Venture Connect: Henriette Regine Smith og Solfrid Lindhjem Kvinnesland, Asker Seilforening

Nasjonskvalifisering

I VM i Haag kvalifiseres det til dette antallet nasjonsplasser:

• ILCA 7: 16 plasser (nasjoner)
  • ILCA 6: 16 plasser (nasjoner)
  • iQFOiL Damer: 11 plasser (nasjoner)
  • iQFOiL Herrer: 11 plasser (nasjoner)
  • 49erFX: 10 plasser (nasjoner)
  • 49er: 10 plasser (nasjoner)
  • 470 Mix: 8 plasser (nasjoner)

Mina Mobekk til prøve-OL

Fra 6. til 16. juli foregår prøve-OL i Marseilles i Frankrike. Der kan hver nasjon delta med kun én seiler/ett lag i hver OL-klasse. Se tidligere uttak. Dette laget er nå blitt supplert med Mina Mobekk fra Kongelig Norsk Seilforening som tidligere i mai ble europamester i iQFOiL for damer.