Hele 22 dame-lag deltar i helgen i KNS’ Grundig Women’s Regatta. I potten ligger en plass i Women Sailing Champions League.

I tillegg til dame-NM som finner sted til høsten, avholdes Norges største regattaarrangement bare for damer denne helgen i regi av KNS. Grundig Women’s Regatta har samlet hele 22 lag. Regattaen arrangeres på liga-måten i J/70-er.

I fjor ble det finsk seier, men det finske laget stiller ikke i år. Derfor blir det Anette Melsom Myhre (KNS) og laget hennes, som ble nummer to i fjor, som må finne seg i å være blant favorittene i årets utgave av regattaen. Seilasene vil foregå i havneområdet i Oslo.

De siste årene er det blitt tatt mange initiativer for å rekruttere flere damer inn i seilsporten, og i flere seilforeninger er det blitt etablert flere fyldige damegrupper. En av dem stiller damesterke i Grundig Women’s Regatta. Fra Asker Seilforening stiller det hele fem lag rekruttert fra prosjektet «Damer setter kursen». I tillegg stiller foreningen med et rent familielag der etternavnet With er en fellesnevner.

Regattaen har også lokket til seg gamle storheter som har seilt med Norge på ryggen. I en og samme båt seiler Ida Kathrine Berthet (født Andersen) med to OL-deltakelser i 470-jolle, Linda Cerup-Simonsen (født Andersen) med OL-gull i Europajolle, Tonje Edland (født Kristiansen) og Sue Penty.

På deltakerlisten er også et lag fra nyetablerte Lillehammer Seilforening.

Anette Melsom Myhre og Siri B. Kamfjord fra Tønsberg har allerede kvalifisert sine foreningslag for Women Sailing Champion League, som går i Danmark i september. Norge har imidlertid en plass til der, og den skal det kjempes om i helgen.

Nå er det slik at Anette allerede har meldt forfall til den regattaen, så Ragna Agerup vil ta hennes plass på KNS’ lag i september. Ragna er også med denne helgen, men som mannskap om bord på KNS-laget til Marthe Enger Eide, som definitivt vil være en av favorittene i helgens regatta.  Ragnas søster Lillan og tidligere OL-seiler Tiril Bue supplerer dette fryktinngydende laget.

Marie Lothe er skipper for et annet KNS-lag som nevnes blant favorittene. Et annet lag som ventes å kjempe høyt oppe, er Sandefjord Seilforenings lag. De har etter hvert fått lang fartstid i seilsportsligaen og har mye erfaring. Unge Cornelia Fure, som var en god 29er-seiler, er også en spennende deltager i Grundig Women’s Reagga til helgen.

Se hele deltagerlisten