Det er på tide å rette blikket mot neste års sesong. Nå skal NM-kabalen for 2024 legges, og alle kortene bør være stokket innen 15. november.

Det er ingen grunn til å senke blikket og hvile etter at NSFs offisielle sesongavslutning med Mesternes Mesterskap nå er vel tilbakelagt. Tvert imot – nå må blikket heves og rettes mot 2024-sesongen og hva den skal inneholde av viktige arrangementer.

Og norgesmesterskapene og norgescupene er viktige arrangementer. Innen en drøy måneds tid har NSF tatt mål av seg til å ha fastlagt tid og sted for alle neste års NM og norgescuper.

– Nå er det tid for at klasseklubber og seilforeninger finner hverandre og kommer opp med sine ønsker og innspill. Vi har satt fristen for å søke om å få arrangere NM og norgescuper til 15. november, sier generalsekretær Per Christian Bordal.

Han fortsetter:

– Vi ønsker oss en terminliste for 2024 med færrest mulig uheldige kollisjoner, og med det mener jeg at vi ønsker å unngå at vi får sentrale regattaer som vi vet kan «stjele» deltakere fra hverandre, på samme tid. Jeg oppfordrer derfor klasseklubbene og seilforeningene ikke bare til å snakke sammen internt om sine egne arrangementer, men også til å ta kontakt med hverandre før 15. november, slik at de søknadene vi får, er mest mulig koordinerte og harmoniserte med hverandre i det store bildet.

Et eksempel fra årets sesong som han trekker frem, var at dame-NM og ORCi-NM kolliderte i den opprinnelige terminlisten. Dette resulterte i at ORCi-mesterskapet måtte flyttes etter mye om og men for å unngå at ORCi-mesterskapet nærmest skulle være renset for kvinnelige deltakere. At klasser som J/70, Melges 24, Express og 11:Mod har NM samme helg, er kanskje heller ikke ønskelig.

Et annet, uttalt mål for NSF er å holde de allerede fastlagte liga-helgene «hellige» og fri for arrangementer som åpenbart kolliderer.

Det er koordineringsarbeid som dette Bordal håper kan ha blitt avklart – før de endelige NM- og NC-søknadene sendes inn. Jolleklasseklubbene har allerede hatt et møte og er i god dialog med hverandre og NSF. En del kjølbåtklasser og foreninger er også i dialog med NSF. Generalsekretæen selv og Thomas Nilsson er NSFs kontakter i dette arbeidet. De tar gjerne i mot henvendelser og spørsmål knyttet til temaet.

– Målet er å komme frem til en terminliste for mesterskap, norgescuper og ligaseiling som flest mulig er fornøyde med og som gir de beste forutsetningene for at mange kan delta, sier generalsekretær Bordal.

15. november er – for å gjenta – fristen. Søknadene skal legges inn i NSFs søknadsskjema som er å finne på NSFs nettside.