Anne Berggraf er ansatt som ny daglig leder i Vindskift. Knut Frostad og Hallstein Mørk er kommet inn i styret.

– Dette vil utvilsomt styrke oss og gjøre Vindskift enda bedre rustet for fremtiden, sier Susanne Wexels, som var med å etablere Vindskift, og som siden oppstarten har vært daglig leder for organisasjonen.

Ny daglig leder

Nå overtar Anne Berggraf den rollen i en 60 prosent-stilling. Hun har bred erfaring fra ideelle organisasjoner, senest som kommunikasjonsleder i Sykehusklovnene, og ikke minst er hun godt kjent med seiling, blant annet som nestleder i Bundefjorden Seilforening – et verv hun avslutter nå i mars.

Anne Berggraf har også sin egen bedrift, «Anne på vannet», der hun blant annet gjenbruker seilduk og skaper nye produkter av de gamle seilene.

Som ballast med seg inn i Vindskift-arbeidet, som i hovedsak går ut på å integrere unge mennesker i samfunnet via seiling og ulike arrangementer, har den nye daglige lederen vært prosjektkoordinator for kronprins Håkons verdighetsprosjekt, Global Dignity, fra 2013 til 2016. I Global Dignity hadde hun ansvar for over 100 arrangementer med inntil 1200 frivillige på videregående skoler rundt om i landet på Global Dignity Day.

– Vi er veldig glade for å ha fått Anne med på laget. Hun vil ha ansvaret for alt det praktiske og sørge for at ting går knirkefritt her hos oss, sier Susanne Wexels.

Nye, profesjonelle styremedlemmer

Knut Frostad trenger neppe noen nærmere presentasjon i seilmiljøet. Gjennom blant annet OL-deltakelse og Volvo Ocean Race – både som seiler og senere som leder av regattaen – er han blitt historisk. I dag sitter Knut i styret for Monte Rosa Sport , som har merkevarene Odlo, Janus og Henri-Lloyd, og han leder til daglig Henri-Lloyd som arbeidende styreformann. Knut var tidligere administrerende direktør i Navico, som er verdensledende innen marin elektronikk til forbrukermarkedet.

Hallstein Mørk har en lang merittliste innen næringslivet som toppleder i Hewlett-Packard og Nokia, og han er opptatt av forretningsutvikling, talentledelse og det å skape vekst. Nå jobber han også med coaching av ledere, og på fritiden er han blant annet en ivrig seiler og frivillig skipper i Vindskift.

Ser lyst på fremtiden

Ida Patel Hellum, som var med å stifte Vindskift, fortsetter i styret, der hun vil representere kontinuiteten i det kommende arbeidet. Hun er svært godt fornøyd med forsterkningene som nå er blitt tilført Vindskift:

– Vi er veldig spente på fremtiden til Vindskift med dette nye laget på plass. Vi er klare til å fortsette arbeidet vårt med å utvikle bærekraftige løsninger for seiling og gjøre verden til et bedre sted – gjennom å ta en seiltur ad gangen, og gjennom å skape hjerterom på havet for mange unge mennesker.20190131 115018 MJP 2 2KAN GLEDE SEG: Grunnleggerne av Vindskift, Susanne Wexels (t.v) og Ida Patel Hellum kan glede seg over at Vindskift nå vil fortsette i nye, trygge og profesjonelle hender. FOTO: Morten Jensen

Om Vindskift

Vindskift er en frivillig interesseorganisasjon som jobber med integrering gjennom seilsporten. Vindskift fungerer som et bindeledd mellom organisasjoner som jobber med ungdom og vanskeligstilte, båteiere og frivillige seilere. Målet er å hjelpe ungdom og innvandrere til å oppleve spennende og nye skift i sin egen hverdag. Visjonen er å skape «hjerterom på havet i et inkluderende samfunn». Ukentlig arrangeres det turer i Oslo, Østfold og andre steder i Norge, og siden oppstarten har nærmere 2200 ungdommer fått oppleve seiling og båtliv sammen med Vindskift.

Vindskift ble startet i 2015 av Susanne Wexels, Ida Patel Hellum, Hedda Anker Hvinden og Elisabeth Monrad-Hansen Lorentzen. I 2020 inngikk Vindskift et samarbeid med Norges Seilforbund og representerer i dag forbundets integreringsarbeid.