Når seilsportsligaen skytes i gang i Bergen denne helgen, har liga-interessen blomstret i byen i over en måned allerede. Aktivitetene har pekt ut nye retninger for seilmiljøet i vest.

– De første J/70-ene kom allerede i påsken, og rett etterpå var alle de fem ligabåtene på plass her i Bergen. I tillegg har vi hatt J/70-en til Askøy Seilforening, og i over en måned har båtene vært ute og seilt nesten hver dag med ulike seilere, forteller Kjell Magnus Økland i Vestland Seilkrets.

Seilmiljøet i Bergen har vært tynt representert i Norsk Seilsportsliga. Askøy og Ran Seilforening har vært enslige svaler, mens Norges nest største seilforening, Bergens Seilforening, for eksempel har glimret med sitt fravær. I fjor kom Stord Seilforening med, men i år har en ligaoffensiv i regi av Vestland Seilkrets bidratt til at også Bergens og Os Seilforening stiller lag i seilsportsligaen.

En øyeåpner

Det har skjedd ved at årets første ligastevne ble lagt til Bergen, og ved at seilkretsen der har leid inn NSFs fem ligabåter slik at de har vært tilgjengelige for seiling av ulik art helt siden påsken.

– I løpet av denne måneden har mange fått øynene opp for hva ligaseiling er. De har oppdaget enkelheten i denne typen seiling, for eksempel  ved at det bare er å ta med seg seilerbagen og delta. De har også sett det morsomme i å seile i helt like og kjappe båter, sier Økland.

– Ligaseiling gir mulighet for alle til å delta. Det kan være båteiere som ønsker en litt annen type seiling, eller det kan være ungdom, studenter eller andre som ikke har egen båt. I ligaseiling er alle jevnbyrdige. Lommebok og utstyr er ingen faktor, og dette har vært en øyeåpner for mange, fortsetter Økland.DSC 3079 1700PRØVESEILING: Mange har fått prøve seg på ligaseiling i Bergen i løpet av den siste måneden. FOTO: Kjell Magnus Økland

Næringslivet er med

Det som har overrasket ham og de andre ildsjelene i seilkretsen aller mest, er at næringslivet i byen selv har kommet til dem med forespørsel om event-seiling.

– Det var helt nytt for oss. Vanligvis er det vi som har måttet stå og skrape på døren til næringslivet. Nå har vi seilt inn 150 000 kroner på denne typen seiling.

Medvinden seilsportsliga-offensiven har gitt og mulighetene som dette prosjektet har pekt på, har resultert i at Vestland Seilkrets nå vil undersøke mulighetene for å  anskaffe fem, seks J/70-er til byen.

– De er jo grisedyre, men vi har veldig lyst til å se på om vi kan få til en finansiering av en slik flåte. Det er ulike muligheter.

Kjell Magnus Økland lister opp kronerulling, samarbeidspartnere, støtte fra tippemidler gjennom seilforeningene, fond og legater og event-seiling som mulige kilder som samlet kan gi en finansiering.

Seilsportsligarunden som går av stabelen i Bergen denne helgen blir selve finalen på liga-offensiven, og den vil bli godt synlig i bybildet. Ligaen vil ha base på det attraktive området ved  Dikkedokken og seilasene vil foregå på Puddefjorden rett utenfor.

Og for dem som ikke har mulighet for å være til stede, så vil seilingen i eliteserien bli overført direkte på Norges Seilforbunds Youtube-kanal.

Du finner for øvrig all informasjon og alle tilganger på «Opplsagstavlen» til Norsk Seilsportsliga.