søndag, 13 oktober 2019 20:38

Nacra-laget vant kongepokalen

SEIER: Det manglet ikke på seiersglede etter at seieren i mesternes mester 2019 var et faktum for Nacra-laget. SEIER: Det manglet ikke på seiersglede etter at seieren i mesternes mester 2019 var et faktum for Nacra-laget. FOTO: Morten Jensen
Av de 29 lagene som stilte til start i mesternes mester, var det til slutt Nacra-laget som viste seg som det aller beste og kunne reise hjem med kongepokalen.

Seieren til Nacra-laget kom nok litt overraskende – ikke minst på laget selv som hverken hadde seilt J/70 eller seil sammen før da de kom til Åsgårdstrand.

– Vi fordelte jobbene om bord på brygga før første seilas, forteller Nicholas Fadler Martinsen.

Han og Martine Steller Mortensen hadde fått med seg Emil Fadler Kvamme og Gard Jacob Ørka til å gjøre jobbene forut i båten, mens Nacra-duoen bak i båten fordelte jobbene slik de pleier i Nacra–en: Nicholas på roret og Martine med ansvar for fart og trim.

Og det funket – bedre og bedre. Like trist som var været var første dag (fredag 11. oktober) var de første resultatene til Nacra-laget: 8. og 6. plass i heat på 10 båter. Hadde det vært betting knyttet til seilernes mesternes mester, hadde det nok gitt god uttelling til dem som hadde satt pengene på Nacra-laget.

Resultatene kom med finværet

Lørdag var været et helt annet. Sørvestlig bris og strålende sol ga finaledagen en sjelden fin ramme. Dog – forholdene var utfordrende med trykkforskjeller og en vind som stadig endret retning.

Med finværet kom også resultatene for Nacra-laget. To strake seire sørget for semifinaleplass etter de fire innledende flightene. De 10 beste lagene fikk seile semifinale som bestod av tre runder. De seks beste derifra gikk til finalen. Der ventet tre nye runder før de fire endelige mestrene kunne kåres.

For Nacra-laget startet seifinalen i himmelen – med nok en seier. Deretter ble det mørkt – en 9. plass.

Tredje og siste semifinaleseilas ville bli helt avgjørende – ikke bare for Nacra-laget, men for alle. Ingen lag hadde to gode semi-resultater, så det var svært jevnt.

Nicholas, Martine, Emil og Gard lot ingen tvile på at de ville til finalen. De vant igjen – sin fjerde seier for dagen.

De gikk til finalen som beste lag. Der møtte de landslagsseilerne Hermann Tomasgaard og Anders Pedersen i spissen for hvert sitt lag; Laser Standard- og J/70-laget. Eivind Melleby satt til rors for Express 2-laget og ringreven Herman Horn Johannsen hadde samme oppgave for Melges 24-laget. Den største overraskelsen blant finalelagene var studentlaget fra NTNUI – som hadde vunnet studentmesterskapet helgen etter at siste runde i seilsportsligaen var ferdig. Henrik Bucher satt til rors for det laget.

Et skikkelig finalebeite – med andre ord.

Spennende finale

I finalen ble det først en 3. plass på Nacra-laget. Express 2-laget vant foran Melges 24-laget. I runde nummer to vant Laser Standard-laget foran Nacra-seilerne. Melges 24-laget kom på 3. plass. Dermed lå Nacra- og Melges-laget likt før den siste og avgjørende runden. Express 2-laget lå ett poeng bak. De tapte dyrebare plasser rett før mål i andre seilas.

I den avgjørende finaleseilasen traff Nacra-laget trykk og vindkantringer på spiker’n og seilte seg til klar ledelse på første merket – en ledelse de klarte å forsvare helt til mål. Dermed var det ingen tvil om hvem som var mesternes mester og ville få kongepokalen.

At Nacra-laget var mesterskapets enere, viser det faktum at de vant fem av de ti seilasene de seilte. Express 2-laget, som ble nummer to i den siste seilasen, vant tre av ti seilaser, mens Melges 24-laget på tredjeplass ikke vant noen.

Laser Standard kom på 4. plass, studentene nummer fem og J/70-laget på 6. plass.

Nicholas Fadler Martinsen og Martine Steller Mortensen kan ikke suge for lenge på denne gjeve seieren, for allerede i begynnelsen av november setter de kurs for den sørlige halvkulen for å forsøke å sikre Norge en OL-plass i Nacra 17 i 2020. 1. til 8. desember går VM i Auckland, New Zealand, og der skal det deles ut seks nye OL-plasser.

– Vi har vært «innafor» nasjonsmessig i flere store regattaer i år, så jeg mener og tror at vi har en god mulighet til å ta en av de plassene. Går ikke det, får vi en siste sjanse under verdenscupen i Genova i april 2020. Der skal den siste europeiske plassen deles ut, sier Nicholas.

Forhåpentlig har seieren i mesternes mester gitt dem ytterligere selvtillit og tro på at de skal klare oppgaven.

Fakta

29 lag stilte til start i mesternes mester. Det ble seilt fire innledende flighter (runder), hvoretter de 10 beste lagene gikk til semifinale og til slutt seks til finalen. Komplett resultatliste fins på Manage2Sail, alle seilasene ble tracket og kan spilles og studeres om igjen på TracTracs nettside, på Norges Seilforbunds Facebook-side er det lagt ut bilder, intervjuer og live-sending fra finalen, kommentert av Peer Moberg.

Mesternes Mester ble arrangert av Norges Seilforbund i samarbeid med Åsgårdstrand Seilforening, og det hele ble avsluttet med en stor seilerfest på Tjuvholmen i Oslo med rundt regnet 200 seilere til stede. Der var det premieutdeling for Mesternes Mester, seilsportsligaen og det ble delt ut en rekke andre priser.