onsdag, 20 november 2019 07:56

Nå får seilsporten sine første trenere på 3-nivå

TRENER 3: Iens Ludvig Høst mener det er en milepæl og betydningsfullt at man er kommet i gang med å utdannet trenere på nivå 3. TRENER 3: Iens Ludvig Høst mener det er en milepæl og betydningsfullt at man er kommet i gang med å utdannet trenere på nivå 3. FOTO: Morten Jensen
Fire kandidater er i full gang på veien til å bli Trener 3 i seiling – som er den høyeste trenerutdanningen i seil-Norge.

Går alt som det skal, vil norsk seilsport få sine første fire trenere på nivå 3 til høsten 2020.

Programmet de skal igjennom er omfattende og består av fem deler. Det første som de allerede har vært med på, var en fem dager lang fellessamling på Olympiatoppen sammen med tilsvarende kandidater fra ski, volleyball, roing og tennis.

– Det ble fem dager fullstappet med ny kunnskap på tvers av idrettene og med sterk fagkompetanse fra Olympiatoppen, rapporterer Emilie Kathrin Vabø fra Ran, som er en av de fire kandidatene.

Med til utdanningen hører også tre tre-dagers samlinger i regi av Norges Seilforbund der krefter fra Olympiatoppen og de norske landslagstrenerne i seiling også er med.

En milepæl i norsk seilsport

– I tillegg er det vår intensjon at kandidatene skal fungere som trenere i juniormesterskap i klassene; Optimist, BIC Techno, RS:X, WASP, 29er/49er/FX, Laser 4,7, Radial og Standard.  Her skal de bygge lag, trene seilerne frem til mesterskapet, organisere deltagelsen og kommunisere med foreldre, klasseklubb og klubbtrenere, sier Iens Ludvig Høst, som er ansvarlig for trenerutdanningen og som er drivkraften bak den.

– Målet med utdanningen er at de nye trener 3-erne skal være i stand til å gi eldre juniorer og satsende seniorer et helhetlig og godt program – både for trening og regatta.  Med god praksis etter utdanningen skal Trener 3-kandidatene i prinsippet kunne nå landslagsnivået.  Samtidig skal Trener 3-kandidatene ha så store breddekunnskaper at de også kan gå inn i en hovedtrenerrolle på klubbnivå, sier Iens Ludvig Høst.

At Norges Seilforbund nå er kommet i gang med å utdanne egne trenere på høyeste, mener Høst er en milepæl i norsk seilsport.

– Det er blitt snakket lenge om dette, men nå er endelig en realitet, sier han.