tirsdag, 17 desember 2019 12:37

NSF og COWI vil ha miljøsertifiserte seilforeninger

MILJØVERN: NSF vil trekke seilforeningene sterkere inn i kampen mot marin forsøpling. MILJØVERN: NSF vil trekke seilforeningene sterkere inn i kampen mot marin forsøpling. FOTO: Trond R. Teigen
Norges Seilforbund arbeider med et prosjekt som går ut på å miljøsertifisere seilforeningene, og NSF søker nå etter seilforeninger som er interesserte i å være med på et pilotprosjekt.

Gjennom kampanjene «Hold havet rent» og «Clean Seas – Turn The Tide on Plastic», som nå er slått sammen til én kampanje, har Norges Seilforbund i flere år engasjert seg i miljøarbeid  for å bevare havet. Det har skjedd gjennom holdningskampanjer, foredrag og i form av praktisk arbeid som strandrydding og plukking av marint søppel på ulike steder.

655A8172– Vi har vel kommet dit hen at vi har fått tydeliggjort holdningene og arbeidet vårt overfor de fleste av Norges Seilforbunds 24 000 medlemmer. Dessuten har nok en rekke ikke-organiserte seilere også fått med seg budskapet vårt. Som aktive brukere av sjøen tror jeg de aller fleste seilere nå har skjønt hvor viktig det er å ta vare på havet, sier Thomas Nilsson, som er seilforbundets kraftigste stemme på dette området.

Seilforeningene må bli med på laget

– Nå ønsker vi å få med oss seilforeningene til å ta dette arbeidet et skritt videre. Både ved at de selv driver sin virksomhet på en miljøvennlig måte, og ved at de bidrar til å gjøre den oppvoksende generasjonen kunnskapsrike nok til å jobbe aktivt mot marin forsøpling på alle mulige plan. NSF ønsker også å ta en lederrolle hvor vi skal utfordre andre særidrettsforbund til å vise et miljøengasjement på sine områder, for på den måten å redusere bruken av unødvendig plast og forhindre at plast kommer på avveie i naturen, sier han.

Sammen med konsulentselskapet COWI er ideen å lage en sertifiseringsordning der foreningene må oppfylle ulike krav for å kunne kalle seg miljøvennlig.

– Det kan være en utfordring å se hva som er lavest hengende frukt for å redusere plastbelastningen. Det kan også være en utfordring for en forening å holde interessen oppe over lengre tid, sier Stein Broch Olsen i COWI, og fortsetter:

– Ved å ha en enkel form for miljøsertifisering settes alt i et gjenkjennbart system, og foreningen forplikter seg til gjøre en innsats år etter år. Hvis ikke mister foreningen sertifiseringen. Sertifiseringen kan brukes overfor samarbeidspartnere, miljøregnskap og lignende. men ikke minst brukes internt i foreningene.

Miljøarbeidet må settes i system

– Dette dreier seg om å sette plastproblematikken inn i et system, sier Thomas Nilsson.

Hva er det mest effektive og beste min forening kan gjøre for å redusere miljøbelastningen forårsaket av plast? Vi vil lage veiledninger innen ulike temaer som regattaarrangementer, klubbmøter, treningssamlinger, matservering, valg av idrettsklær, vasking og renhold, innkjøp av utstyr og så videre. De ulike temaene krever handlingspunkter fra foreningene, og disse skal de selv utforme etter de faglige rådene som vil bli gitt. Ved å sette dette i system, vil foreningen kunne se effekten av de tiltakene den gjør. På denne måten blir foreningene og dens medlemmer bevisste og det vil bidra til å finne stadig bedre løsninger på foreningens søppel- og plastutfordringer.

RT19946
 SYSTEM: I sertifiseringen vil det blant annet ligge en føring for hvordan foreningene skal håndtere sitt eget søppel. (FOTO: Trond R. Teigen)

Det kan ligge en gulrot på lur

Thomas Nilsson mener dessuten det ligger en gulrot på lur for de foreningene som tar dette på alvor og bestreber seg på å drive på en miljøvennlig og miljøbevisst måte. Mange bedrifter – og det blir stadig flere av dem – ønsker å samarbeide og støtte foreninger og enkeltseilere som har et engasjement som strekker seg ut over det bare å drive idretten sin. Han mener samarbeidspartnere ønsker noe mer enn resultater og medaljer. De verdsetter de som også ønsker å gjøre noe for det store fellesskapet.

– En seriøs og faglig godt vurdert sertifisering vil definitivt kunne benyttes for å promotere en forening og gi samarbeidspartnere en mulighet til vise frem miljøeffekten av midlene de har puttet i foreningen. Jeg tror det kan bli mange spinn off-effekter av en slik sertifisering.

NSF søker foreninger til pilotprosjekt

Norges Seilforbund ønsker nå å igangsette dette sertifiseringsarbeidet og vil gjerne komme i kontakt med seilforeninger som kunne tenke seg å være med på et pilotprosjekt. Interesserte seilforeninger kan i så fall sende en e-post til Thomas Nilsson og melde seg.

– Vi må ikke bare snakke om hvor opptatt vi er av å ta vare på havet vi seiler på. Nå er det tid for virkelig å gjøre en innsats og omgjøre dette uttalte engasjementet til praktisk arbeid som vil gi resultater og skape ringvirkninger. Målet er at det arbeidet som pionerforeningene gjør, skal smitte over på andre seilforeninger, og at det arbeidet som Norges Seilforbund gjør, skal smitte over på andre særforbund. Det handler om å få den berømte snøballen til å rulle, sier Thomas Nilsson.