fredag, 08 mai 2020 11:28

Jubileums-NM i Moss er avlyst

FOR MANGE: Moss Seilforening er vant med store arrangementer, som Laser 4.7-EM i 2014, men i forhold til smittevernsreglene ville jubileums-NM form mange klasser samle for mange. FOR MANGE: Moss Seilforening er vant med store arrangementer, som Laser 4.7-EM i 2014, men i forhold til smittevernsreglene ville jubileums-NM form mange klasser samle for mange. FOTO: Morten Jensen
Et samlet NM for mange av landets viktigste jolleklasser i Moss i august skulle ha markert Norges Seilforbunds 50-års jubileum. Nå er mesterskapet avlyst.

– Vi ser nå at det ikke vil kunne bli mulig å arrangere dette jubileumsmesterskapet for Optimist, Laser, Waszp og RS Feva innenfor de retningslinjene for smittevern og ansmalinger av mennesker som gjelder. Et slikt mesterskap vil kunne samle inntil 2000 mennesker med deltagere, foreldre, funksjonærer og andre, og det overskrider jo langt de 500 som myndighetene tillater, sier Hans Bjørn Paulsrud i Moss Seilforening.

Han er leder av arrangementskomiteen som har forberedt mesterskapet i lang tid.

– Vi fant ut at det ikke lenger er rom for å utsette avgjørelsen om vi skal arrangere eller ikke. Det er av hensyn til vårt eget arbeid, kostnader og ikke minst av hensyn til seilerne som jo må ha noe konkret å forholde seg til.

At dette samle-NM-et, som skulle være en markering av Norges Seilforbunds 50-års jubileum, nå blir avlyst, betyr imidlertid ikke nødvendigvis at det er over og ut for de respektive klassenes NM i år. Splittet opp på mindre arrangementer vil de kunne være mulige å gjennomføre. I samarbeid med optimistjolleklubben ser for eksempel Moss Seilforening nå på om det er mulig å ha et NM kun for Optimist. De øvrige klassene vil kanskje også se seg om etter alternativer.

En av årsakene til at jubileums-NM-et ble lagt til Moss, var at det også ville inngå som en del av en storslått feiring av Moss’ 300-års jubileum som by.

– Vi har gjort et godt forarbeid til mesterskapet i arrangementskomiteen, så vi stiller gjerne opp for å markere et 51-års jubileum til neste år. Men det er det opp til hovedstyret i foreningen og Norges Seilforbund å bestemme, sier Hans Bjørn Paulsrud.