onsdag, 03 juni 2020 13:11

Færder’n øker fra 50 til 200 båter

START I DRØBAK: Det har ofte vært omstarter i Færder’n, men denne gangen foregår den reelle starten der – for 200 båter. START I DRØBAK: Det har ofte vært omstarter i Færder’n, men denne gangen foregår den reelle starten der – for 200 båter. FOTO: Morten Jensen
Færderseilasen har fått utvidet deltagerantallet fra 50 til 200 båter. Hvordan har det vært mulig? En god idé til fremgangsmåte for andre foreninger.

I dag har Kongelig Norsk Seilforening kunnet komme med et gledens budskap om at det nå kan delta inntil 200 båter i årets koronaversjon av Færderseilasen – til tross for at smittevernsreglene gir et tak på at kun inntil 50 personer kan delta på et arrangement. Grønt lys ble gitt av smittevernsoverlegen i Frogn kommune, som Drøbak ligger i, hvorfra regattaen i år skal starte. Beredsskapskoordinator Rune Hammer i kommunen overbrakte budskapet.

Argumentasjonen KNS benyttet overfor kommunen, var at deltagelsen ikke representerte noen fare for smitte, all den stund båtene ble seilt av en person, to personer (med en meters avstand) eller i båter der alle om bord kommer fra samme husstand eller samme familie. Det skulle ikke være tilstelninger på land før eller etter arrangementet; båtene kommer fra egne havner, møtes på sjøen, starter, seiler regatta og returnerer til sine respektive hjemmehavner. Det vil ikke være fysisk kontakt i det hele tatt mellom de konkurrerende deltagerne.

Bekymret for publikum på land

– Vi ser at smittevernet for deltakere er godt ivaretatt, skriver Rune Hammer.

– Vår bekymring har dreid seg om smittevern for publikum da det vil være uforutsigbart hvor mange som ønsker å se på start/mål. Smitteverntiltak vil være vanskelig å håndheve for publikum og evt. smittesporing vil være ufullstendig, skriver Rune Hammer til president i Norges Seilforbund, Jørgen Stang Heffermehl, etter en henvendelse til kommunen fra ham.

Hammer skriver imidlertid videre at de legger til grunn at «eventuelle publikummere til Færderseilasen vil være stand til å ta ansvar og følge oppfordringene på våre skilter.»

– Og, sier han:

– Vi antar at en betydelig nedskalert Færderseilas ikke vil gi grunnlag for store mengder med publikum.

Han konkluderer så med:

– Når det kan dokumenteres at Kystverket har gitt tillatelse til arrangementet og Politi Øst er varslet, gir Frogn kommune tillatelse til inntil 200 deltakerbåter.

Resultatet er at påmeldingen til Færderseilasen nå gjenåpnes 4. juni kl 19, og det blir da invitert til seiling singlehanded-, doublehanded og familie/samme husstand-klasser med start og innkomst i Drøbak og med de vanlige Færder-rundingene på Mefjordboen, Hollænderboen og Tristeingrunnen. Deltagelsen i singlehanded-klassene er begrenset til maks 50 båter, mens de resterende 150 båtene må fordeles på de øvrige klassene.

En mal for andre seilforeninger

– Jeg synes fremgangsmåten til KNS bør kunne være en god mal for andre foreninger som ønsker å arrangere regattaer som ventelig vil samle mer enn 50 båter/personer. Å ikke ha arrangementer på land før og etter regattaen og dokumentere dette samt den minimale smitterisikoen det å seile i hver sin båt representerer, overfor kommunen regattaen skal foregå i, er en oppskrift og en argumentasjon som er fornuftig, og som bør kunne nå frem, sier Per Christian Bordal, generalsekretær i Norges Seilforbund.

Nåværende regler med en standardbegrensning på 50, skal vare frem til 15. juni. Deretter er det bebudet, men ikke vedtatt, at antallet skal oppjusteres til 200.

– Så lenge det ikke skjer vesentlige endringer i smittevernsituasjonen i Norge, er det grunn til å tro at grensen vil bli utvidet til 200 etter 15. juni, sa Tord Jordet i Norges Idretssforbund i et møte med alle særforbundene i dag.

I den nye smittevernveilederen for idrett til Folkehelseinstituttet er punktet om redusert geografisk aktivitet nå fjernet. Det punktet er også fjernet i NSFs smittevernveileder for seiling.