mandag, 07 september 2020 07:30

En uke igjen til Hold Havet Rent-uken

HOLD HAVET RENT: Fra 14. til 19 september arrangerer Norges Seilforbund Hold Havet Rent-uke over hele landet. Alle landets seilforeninger oppfordres til å delta! HOLD HAVET RENT: Fra 14. til 19 september arrangerer Norges Seilforbund Hold Havet Rent-uke over hele landet. Alle landets seilforeninger oppfordres til å delta!
Som en del av Hold Norge Rents ryddedugnad og temadager denne høsten, arrangerer Norges Seilforbund sin egen Hold Havet Rent-uke fra 14. til 19. september. Den bør alle landets seilforeninger delta i.

– Ja, vi håper virkelig på et stort engasjement fra alle seilforeningene – og fra alle seilere – langs hele kysten, sier Thomas Nilsson, som er leder av NSFs miljø-engasjement.

Hold Norge Rent startet sin to uker lange ryddedugnad allerede denne helgen, mens Norges Seilforbund vil konsentrere seg om å gjøre en innsats i neste uke.

– Vi kommer til å følge temadagene til strandryddeuka til Hold Norge Rent, sier Thomas Nilsson.

Temadagene er disse:
  • Vi rydder på hjemmebane
  • Barnas dag
  • Vi rydder på land
  • Rydd med jobben
  • Dykkeaksjoner og vasseaksjoner
  • Vi rydder mikroplast og småsøppel
  • Strandryddedagen

To viktige arrangementer

Det er spesielt to av disse temaene som NSF vil konsentrere seg om, og det er «Vi rydder på hjemmebane», mandag 14. september og strandryddedagen 19. september.

– Mandag 14. september oppfordrer vi alle landets seilforeninger til å mobilisere foreningens medlemmer til å rydde i foreningens nærområde. Lørdag 19. september foregår selve Strandryddedagen, og da ønsker vi at seilforeningene inviterer til en større dugnad i en litt mer omfattende omkrets som det kan ryddes i og hvor hele lokalsamfunnet inviteres til å bidra, sier Nilsson.

De andre temaene håper han også mange seilforeninger vi engasjere seg i.

Verdifull samarbeidspartner

– Norges Seilforbund er en veldig verdifull samarbeidspartner for oss som har vært med siden vi startet for 10 år siden og vi setter enormt stor pris på engasjementet NSF viser, sier Lise Keilty Gulbransen, som er daglig leder i Hold Norge Rent.

Hun sier at det som er viktig med seilere og andre maritime aktører, er at de er veldig tett på problemene; søppel på strender og søppel som flyter rundt i sjøen, og at de blir ekstra motiverte for å gjøre en innsats.

– Den bevisstgjøringsjobben som NSF og andre organisasjoner som har sjøen som arena, som for eksempel padleforbundet, gjør i forhold til sine medlemmer, er kjempeviktig, sier hun.

I forbindelse med den kommende uken mener hun at det viktigste seilforeningene rundt om i landet kan gjøre, er å engasjere sitt lokale miljø og nettverk til å være med å plukke søppel. Det vil tydeliggjøre problemet for mange, som dermed senere også vil gjøre en innsats.

Stradryddere
 OVER HELE LANDET: Små og store ryddeaksjoner over hele landet, er viktige og helt avgjørende, mener Hold Norge Rent-lederen. Som denne aksjonen som ble utført i Haugesund. FOTO: Odd Steffen Garvik.

– De nasjonale dugnadene som vi i Hold Norge Rent drar i gang, er ment som en mulighet for å komme og være med. Men det  som er så bra med seilforbundet, er at dere ikke begrenset dere til de nasjonale dugnadene, men har den holdningen om at hver dag er en strandryddedag. Og det er det jo! Om alle bare hadde tatt med seg det lille de ser når de er ute daglig, så hadde det vært utrolig mye mindre avfall på avveie i landet vårt, sier Lise Keilty Gulbransen.

Startskudd for sertifisering

Hold Havet Rent-uken er ikke bare en litt ekstraordinær uke hvor det manes til innsast, uken representerer dessuten startskuddet på Norges Seilforbunds pilotprosjektet som går ut på å miljøsertifisere seilforeninger rundt om i landet. Dette gjør NSF i samarbeid med ingeniørselskapet COWI og med støtte fra Handelens Miljøfond.

– Korona-viruset stoppet dette prosjektet i våres, men nå starter opp igjen og håper på god deltagelse fra seilforeninger rundt om i hele landet, sier Thomas Nilsson.

Husk altså:

• Vi plukker søppel i foreningens nærområde mandag 14. september
  • Den store strandryddedagen lørdag 19. september

Les mer om Hold Norge Rents ryddedugnad

Registrer dugnader og søppelet som plukkes på Rydde.no

Mye søppel

Og apropos søppel:

Insta Graphics EnglishHvert år gjennomfører det nordiske nettverket til Hold Norge Rent, bestående av Norge, Danmark, Sverige, Island, Grønland, Færøyene, Åland og Finland, kartlegging av nordiske strender. Resultatene fra 2019 viser at kildene til forsøpling i Norden er 53 prosent personlig forbruk, 23 prosent fiskeri, 17 prosent industri, 3 prosent sanitæravfall, og 3 prosent andre kilder.

Med andre ord: Vi har en jobb å gjøre!

Og det jobbes:

På rydde.no er det per i dag registrert 2252 ryddeaksjoner utført av 14 957 friviullige hittil i år. Det er samlet inn 434 520 kilo søppel og det er ryddet 4 994 657 meter med strand.

I løpet av de kommende to ukene forventes det at disse tallene gjøre et stort bygs!