mandag, 23 november 2020 16:29

Shorthanded-seilerne har fått klasseklubb

SSN: Shorthanded-seiling begynte for fullt i 2004. I 2007 ble interessegruppen Shorthanded Sailing Norway startet. I år er gruppen blitt godkjent som offisiell klasseklubb. SSN: Shorthanded-seiling begynte for fullt i 2004. I 2007 ble interessegruppen Shorthanded Sailing Norway startet. I år er gruppen blitt godkjent som offisiell klasseklubb. FOTO: Morten Jensen
Norges Seilforbund har godkjent interessegruppen Shorthanded Sailing Norway som offisiell klasseklubb for shorthanded-seilerne i Norge.

– Vi begynte å snakke om dette under OneStar-regattaen i høst, og under NM, da det deltok nærmere hundre båter, ble det enda mer aktuelt å etablere en klasseklubb for shorthanded-seilere, forteller Simen Løvgren, som var med på å trekke i gang interessegruppen Shorthanded Sailing Norway for mer en 15 år siden.

Nærmere bestemt i 2007. Da ble en gjeng seilere enige om å jobbe for at den da ganske så nye disiplinen innen seilsporten, skulle utvikle seg på en sikker, attraktiv og sportslig måte. Gruppen etablerte seg imidlertid aldri som en klasseklubb, men forble en løslig organisert interesseklubb. SSN bestod av en gruppe shorthanded-entusiaster som ville bidra, og de gjennomførte en rekke møter og samlinger om vinteren for å holde interessen oppe og for å spre kunnskap, De siste ni årene har SSN arrangert regattaen OneStar sammen med ulike seilforeninger. Årets regatta gikk i samarbeid med Røyken Seilforening.

– Med den oppblomstringen shorthanded-seiling har fått i år – selvfølgelig litt forsterket av effektene av Covid 19-restriksjoner – føler vi at tiden er moden for å gjøre dette arbeidet mer formelt og ordentlig. Vi har også fått forespørsler fra flere seilere om SSN ikke snart skal bli en klasseklubb. Så da bestemte vi oss for å gjøre noe med det og søkte NSF om å få bli en klasseklubb, sier Løvgren, som sitter som leder for et nyetablert interimstyre på åtte personer.

I slutten av forrige uke godkjente Norges Seilforbunds styre den nye klasseklubben.

– Vi kommer til å jobbe frem til april med å få ting på plass. Da regener vi med å kunne avholde det første formelle årsmøtet.

Løvgren forteller at målsettingen deres er så enkel som at  man skal ha det moro med shorthanded-seiling.

– Mange har oppdaget at denne formen for seiling er enkel å gjennomføre, så dersom vi også kan krydre dette med at vi skal ha det ekstra gøy, tror vi dette skal bli bra. Noe av det vi har satt oss fore å jobbe med er blant annet formater på regatter og det å være rådgivere for foreninger og arrangører. Målet er at de skal arrangere regattaer som seilerne vil ha.

Enkelhet, baner tilpasset shorthanded-seilere og større bredde er stikkord som går igjen på arbeidslisten til interimstyret.

Den nye klasseklubben vil også gjennomføre samlinger og seminarer – og det allerede denne vinteren. NM i 2021 vil bli arrangert på Hankø i begynnelsen av september.

Interimstyret som er satt ned, består av disse medlemmene:

• Leder Simen Løvgren
  • Økonomiansvarlig: Marius Ellingsen
  • Aktivitetsleder: Jan Helge Furnesvik og Kjetil Tørseth
  • Kompetanseansvarlig: Jan Helge Furnesvik og Sigmund Hertzberg
  • Informasjonsansvarlig; Eira Naustvik og Kjetil Tørseth
  • Andre støttende ressurser: Per Ferskaug og Pål Kragerud.