onsdag, 27 januar 2021 20:46

Slik kan årsmøter holdes i en korona-tid

ÅRSMØTE: Primært skal årsmøter holdes fysisk, men er ikke det mulig kan de holdes digitalt eller skriftlig. ÅRSMØTE: Primært skal årsmøter holdes fysisk, men er ikke det mulig kan de holdes digitalt eller skriftlig. FOTO: Morten Jensen
Det er høysesong for gjennomføring av årsmøter rundt om i seilforeningene, men i nåværende koronasituasjon kan det være utfordrende. Norges Idrettsforbund har lagd en nyttig veiledning.

Ifølge NIFs lover skal alle idrettslag – det bety seilforeninger – avholde sitt årsmøte innen 30. mars, men med smittevern og nye regler som endrer seg både titt og ofte – og som nå også er forskjellige rundt om i landet på grunn av det muterte, britiske viruset – kan det være en utfordring. Hvordan kan dette gjøres på en måte NIF aksepterer?

NIF har lagd en veiledning for dette, og for å oppklare datoen – så har NIF utsatt den fra 30. mars til 15. juni. Mer spesifikt om dette står det:

«Idrettslag må i utgangspunktet avholde et fysisk årsmøte innen utgangen av mars. Som følge av pandemien har NIF besluttet at fristen utsettes til 15. juni 2021 slik at så mange som mulig kan gjennomføre et fysisk årsmøte. Dersom dette ikke lar seg gjennomføre fysisk, må idrettslaget gjennomføre årsmøtet digitalt eller skriftlig innen 15. juni.»

Du finner hele veiledningen her!

NIF har også lagd en veiledning og gir tips og råd om hvordan et digitalt årsmøte kan gjennomføres. Den finner du her.

Et årsmøte kan også avholdes skriftlig, og denne veiledningen er her.