fredag, 12 februar 2021 15:34

SeilUT brer om seg

SEILUT: Missingene kan bli en av havnene i SeilUT i Østfold SEILUT: Missingene kan bli en av havnene i SeilUT i Østfold Jon Amtrup
SeilUT er et lavterskeltilbud som skal få flere ut på vannet – og det har det klart. I 2021 kommer enda flere seilforeninger til å starte turkonseptet i sitt farvann.

Molde Seilforening startet det hele, og de har hatt stor suksess med konseptet SeilUT. I årsrapporten deres for 2020 skriver de:

«Sesongen startet 1. april og varte til 31. oktober. Årets konkurranse har hatt større og bredere deltagelse enn noen av de foregående årene. Ikke bare større deltagelse i form av antall registreringer totalt sett, men også antall båter som har deltatt. Resultatlisten viser 21 deltakende båter med totalt 437 registreringer. Oppslutningen var veldig bra helt fra starten, og det ble satt deltakerrekorder for nesten hver oppdatering av resultatlistene.

Det er svært gledelig at dette konseptet fører til økt aktivitet i foreningen. Det er stadig mange som kommer med positive tilbakemeldinger om økt aktivitet i turseilingen, og som opplever å besøke havner de ellers ikke ville besøkt i vår fantastiske lekegrind. Vi har i tillegg fått positive tilbakemeldinger fra andre seilforeninger, og det er flere som ligger i startgropa med lignende aktivitet.»

Pål Sletvold, SeilUT-general i Molde Seilforening jobber med 2021-sesongen, og utfordringen foran den femte sesongen med SeilUT er å finne nye havner.

– Vi kommer nok til å bytte ut syv-åtte av havnene fra 2020 og kanskje strekke oss så langt sør som mot Stad og nordover mot Smøla. Vi er ikke helt i mål med dette ennå. Men en ny sesong med SeilUT blir det definitivt, sier Sletvold.

Både han og Norges Seilforbund har fått flere henvendelser fra foreninger som vil starte opp SeilUT.  I Østfold jobber flere seilforeninger om et felles opplegg, og det samme skjer på Sørlandet.

Fordelen med å samarbeide er at foreningene ikke bare får et konkurranseelement internt i foreningen, men også mot nabo-foreninger. Det er jo ikke til å unnslå at det føles litt ekstra å slå seilforeningen i nabokommunen i hyggelig kappestrid – samtidig som det er hyggelig å skape forbrødring over kommunegrenser i felles utpekte havner.

Konseptet SeilUT

SeilUT går ut på at seilerne samler poeng ved å besøke et knippe utvalgte gjestehavner og naturhavner i nærområdet. Noen havner skal bare ligge en kort seiltur unna bryggeplassen, mens andre må en dra på litt for å komme til.

SeilUT-deltagerne rapporterer via en enkel nettside hvilke havner de har besøkt og når. Målet er å samle flest havner i løpet av én sesong. Underveis blir det lagt ut foreløpige resultatlister. Prosjektet er støttet av Norsk Friluftsliv.

Hvis din forening vil vite mer om konseptet, ta kontakt med Jon Amtrup, turansvarlig i NSF per e-post eller på telefon 93228926.