torsdag, 18 mars 2021 13:19

Teknisk super-webinar for Optimist

OPTIMIST-TEKNIKK: Alle sider som knytter seg til ordene teknikk og teknisk vil bli belyst under Optimist-webinaret 21. mars. OPTIMIST-TEKNIKK: Alle sider som knytter seg til ordene teknikk og teknisk vil bli belyst under Optimist-webinaret 21. mars. FOTO: Morten Jensen
Optimist-trener. -seiler eller -forelder: – søndag 21. mars kl 17:30 arrangeres det et webinar dere ikke må gå glipp av: «Teknisk Trening Optimist»!

Vertsskap for webinaret er et trekløver det virkelig er verdt å sette et utropstegn ved: Den svenske OL-mesteren Fredrik Lööf, tidligere verdensmester Mathias Mollatt og Bjørn Forslund, Optimist-pappa og selv tidligere toppseiler. Utdanningsansvarlig i Norges Seilforbund kaller webinaret det «sterkeste og viktigste» som er blitt avholdt siden seilforbundet kastet seg inn i den digitale tidsalderen og begynte å arrangere webinarer.

Webinaret handler om, som tittelen røper, alt det tekniske knyttet til Optimist-jollen. Og det vil si alt om båten, utstyret, trim og teknikk.

– Det vi ikke kommer til å snakke om, er strategi- og taktikk. Dette webinaret vil utelukkende handle om alt det tekniske, sier Mathias Mollatt, som har ansvaret for webinaret.

Et visuelt webinar

Han forteller at webinaret vil bli veldig visuelt. Det vil bli vist mye film og bilder som vil bli kommentert og diskutert av de tre i studio.

– Ja, vi vil diskutere oss imellom det vi ser, og slik sett skal det bli spennende å se hvor likt eller forskjellig vi tenker, sier Mathias, og fortsetter:

– Noe av det vi vil vie mye oppmerksomhet, er å lære deltagerne å prioritere og bruke tid sin på det som virkelig betyr noe for prestasjonen og resultatet. Mange har en tendens til å fordype seg i detaljer som ikke betyr noe, mens andre, atskillig mer betydningsfulle detaljer ikke får den samme oppmerksomheten.

Han røper også at de vil komme med en oppskrift på hvordan man skal seile Optimisten fort på kryss. Dessuten vil riktig bruk av «kicken» (kickingstrapen, bomvangen) bli lært bort.

– Å bruke kicken riktig i en Optimist er vanskelig, sier Mathias.

Du kan stille spørsmål

Han håper veldig mange vil følge seminaret. Det er i utgangspunktet et etterutdanningsseminar for trenere, men seilere og foreldre er mer enn velkomne til å følge det.

– Jo flere, desto bedre, sier Mathias.

Det vil bli anledning til å stille spørsmål underveis.

– Vi vil forsøke å følge med på kommentarer – først og fremst i chatten på Teams, som er plattformen webinaret arrangeres på. Men vi vil også kaste et blikk på Facebook-feeden.

Mathias Mollatt holder for tiden på å utdanne seg til trener 3 – høyeste nivå i NSFs trener hierarki – og sammen med Bjørnar Erikstad jobber de med et prosjekt om hvordan digitale hjelpemidler kan benyttes og brukes i treningsarbeidet.

– Det at vi vil benytte film og video i dette seminaret, er en del av det – og vi håper seminaret også vil inspirere flere foreldre til å ta frem mobilen å filme under regattaer og på trening, sier Mathias Mollatt.

Tre verdensmestre

Han har selv lagt sin egen seilkarriere litt til side for å vie seg til trenergjerningen, men som tidligere Optimist-seiler, verdensmester i Europajolle og senere OL-kandidat i så vel Laser som Nacra 17, har han alt som har med regattaseiling dypt under huden.

Bjørn Forslund er også tidligere verdensmester – to ganger i OK-jolle – og han seilte som profesjonell i tre år. I 2012 ble han kåret til Årets shorthanded-seiler, og han har en rekke NM-titler. I de siste årene har han vært trener for Optimist-seilerne i Nesodden Seilforening, der barna hans, Emil og Philip, har markert seg som de beste i landet.

Fredrik Lööf er en av Sveriges aller største seilerhelter som har gjort nordmann av seg og er bosatt i Åsgårdstrand. Han har deltatt i hele seks OL, senest i 2012, der han vant gull i Star. Også han har Optimist-barn, og sønnen, Victor, vant coming star-klassen under NM i 2020.

Har du ambisjon om å lære og bli oppdatert om alle tekniske sider knyttet til Optimist-jollen og Optimist-seiling, har du med andre ord en svært gyllen anledning søndag 21. mars kl 17:30.

Trenere og andre som ønsker dokumentert at de har deltatt på webinaret og få det på sin CV, må melde seg på via min idrett. Andre kan følge webinaret på Teams.timist