mandag, 05 april 2021 08:45

Jentene vakte størst interesse

JENTER: NSFs målsetting om å få flere aktive jenter med i seilsporten vakte størts interesse i 1. kvartal i år. JENTER: NSFs målsetting om å få flere aktive jenter med i seilsporten vakte størts interesse i 1. kvartal i år. FOTO: Trond R. Teigen
Første kvartals mest leste sak på seiling.no levner ingen tvil hva som vakte størst interesse: Seil-Norge ønsker flere jenter i seiling!

31. januar ble det invitert til et webinar som skulle markere starten på et av Norges Seilforbunds viktigste prosjekter og målsettinger dette året – og årene fremover. «Flere jenter i seiling – lengre!» var tittelen på webinaret – og prosjektet – som dreier seg om nettopp hva ordlyden sier, skulle få sitt startskudd under dette webinaret. Norges Seilforbund har nå som et uttalt mål å få flere aktive og deltagende jenter, kvinner, damer med i norsk seilsport. Det er også nedfelt i NSFs nye strategi- og handlingsplan som ble vedtatt på seiltinget 13. mars.

Interessen for webinaret var stor da prosjektet ble annonsert og presentert. Saken på seiling.no som omhandlet dette, er den overlegent mest leste saken på NSFs nettside i løpet av årets tre første måneder.

En annen aktivitet som har slått ut i full blomst nå i vinter, er e-seiling. I dag – 2. påskedag – foregår fjerde runde i NM i e-seiling, og saken som omhandlet starten på dette første norgesmesterskapet i e-seiling, er den nest mest leste.

Turseiling – og NSFs engasjement i denne grenen av seilingen – har også en stor, aktiv gruppe – og turseiler-prosjektet SeilUT, som hadde sin opprinnelse i Molde, er i ferd med å bre seg over hele landet.

De ti mest leste sakene viser at interessene er mangeslugne i seil-Norge; de handler om mange ulike temaer. Nesten litt overraskende er det at det kun er én «korona-sak» blant de mest leste hittil i år. Disse sakene var dominerende blant de mest leste i 2020.

Tallet bak sakens navn forteller hvor mange ganger saken er lest.

De ti mest leste sakene på seiling.no

(1.1.2021–31.3.2021)

1. Flere jenter i seiling – lengre! (3177)
  2. Nå blir det NM i e-seiling (1767)