tirsdag, 22 juni 2021 08:35

Høysesong for sommer-camper

SOMMER-CAMP: Nå er det høysesong for sommer-camper og mange barn får sitt første møte med seiling og sjølivet. Det kan resultere i mange nye seilere. SOMMER-CAMP: Nå er det høysesong for sommer-camper og mange barn får sitt første møte med seiling og sjølivet. Det kan resultere i mange nye seilere. FOTO: Morten Jensen
Bortimot 50 seilforeninger rundt om i landet er nå i gang med sommer-camper. Det er høysesong for seilforeningenes aller mest populære tilbud.

– Så langt vi har klart å fange det opp, blir det mange fulltegnede sommer-camper i år. I Bærum Seilforening melder de om rekorddeltagelse. 470 seilere skal delta på sommer-campene der, og mange andre seilforeninger melder om fulle kurs, sier en svært fornøyd Per Christian Bordal i NSF.

Sommer-campene har også en annen, positiv effekt ettersom svært mange unge trenere og seilere blir benyttet som instruktører og hjelpere.

– Ved siden av å ha en sommerjobb får de mye verdifull læring og erfaring i det å lede andre, ta ansvar, skape engasjement og i å gjennomføre arrangementer, sier Bordal.

Antall sommer-camper skjøt fart etter at NSF fikk et større millionbeløp av Gjensidigestiftelsen for noen år siden. Beløpet ble brukt til å anskaffe joller og brett til nærmere 50 foreninger. Nå benyttes utstyret til blant annet sommerleirene.

– Sommer-campene representerer også en viktig innfallsport til seiling og seilsport. Gjennom sommer-camp-programmet «Peiling på seiling» har vi forsøkt å lage et innhold til sommer-campene der seiling har en sentral plass, og vi håper det vil tenne en gnist og interesse for seiling hos veldig mange barn. Og at de vil fortsette med seiling i de ulike seilforeningene.

Per Christian Bordal mener at seilforeningene gjennom campene har en unik sjanse til å rekruttere nye seilere, og han håper at de vil bruke den ved å gi sommer-camp-deltagerne et godt og tilpasset tilbud med seiling videre.

Gratis sommer-camp

Horten Seilforening er en av de mange seilforeningenesom arrangerer sommer-camper. Takket være støtte fra Gjensidigestiftelsen kan de i år tilby gratis seilskole til 40 barn fordelt over to uker.

– Vi var innom nettsiden til Gjensidigestiftelsen tidlig i våres og fant ut at Seilskolen er en aktivitet som det kunne søkes om støtte til. Et av kriteriene var at aktiviteten skulle være gratis for deltakerne, men at vi kunne bruke eventuelle midler vi fikk til å lønne ledere og trenere, forteller Lars Pøhner i Horten Seilforening til avisen Gjengangeren.

Seilforeningen søkte – og fikk – 97 500 kroner.

Halvparten av deltagerne er seilere i foreningen, mens den andre halvparten er nye. Nå håper Pøhner at flere av de nye vil bli seilere i foreningen.