fredag, 06 august 2021 07:56

Annerledes jentecamp på Geilo

JENTECAMP: 20. til 22. blir det arrangert en jentecamp for Optimistjolle-jenter utenom det vanlige på Geilo. JENTECAMP: 20. til 22. blir det arrangert en jentecamp for Optimistjolle-jenter utenom det vanlige på Geilo. FOTO: Morten Jensen
Optimist-jenter over 12 år har virkelig noe å glede seg til! 20. til 22. august arrangerer Norsk Optimistjolle Klubb og Norges Seilforbund en helt unik jentecamp på Geilo.

Ja, Geilo har en seilforening. Ja, Geilo har et vann å seile på. Og ja, Geilo har mye annet i tillegg som vil være med på å gjøre jentesamlingen 20. til 22. august helt spesiell.

– Ja, jeg tror vi skal få til noe som blir veldig kult, sier Celia Valeur Børresen, som er en av drivkreftene bak jentecampen.

– Ettersom samlingen foregår på Geilo, foreningen er ny og dette er et litt annerledes sted å ha en seilcamp på, kan vi utfordre den vanlige malen når det gjelder de tradisjonelle samlingene. Det vil bli fire flotte treningsøkter på Ustedalsfjorden, men ved siden av å trene på å seile, er hovedmålet med samlingen å skape samhold mellom Optimist-jentene som er født i 2009 eller tidligere.

Derfor vil det bli rikelig med tid også til å være sammen. Alle jentene skal bo på Vestlia hyttetun og etter at øktene og aktivitetene ved Ustedalsfjorden er ferdig på dagtid, fortsetter campen med hyttetun-festival der. Der vil det bli flere innslag – Celia kan ikke røpe alle ennå – men sikkert er at artisten og TikTok-stjernen Kris André kommer for å spille.

Samtidig med jentecampen foregår det også en musikkfestival på Geilo. Kris André er en av festivaldeltagerne, og han besøker hyttetunet for å spille spesielt for Optimist-jentenes egen hyttetun-festival.

– At det foregår en musikkfestival samtidig, gjør jo også så vi får vist frem seilingen på en litt kul måte, sier Celia.

Campen vil også by på et rebusløp for deltagerne der det å bygge lagfølelse vil stå i fokus. Jolleutstyr.no, som er en av campens samarbeidspartnere, har gitt premier som vil bli delt ut. Campen vil også få besøk av NRK Viken som vil lage innslag fra den.

Jentecampen på Geilo byr med andre ord på et omfattende, litt annerledes og allsidig program som vil kunne gi jentene mye god ballast på veien videre i sin seilkarriere. Det er plass til 20 seilere, så her er det bare å melde seg på for ikke å gå glipp av en uforglemmelig samling. For å delta må man ha med egen båt og eget utstyr; Geilo Seilforening er litt for ung og ny til å kunne ha slikt til utlåns.

Påmelding til campen.

Samlingen er en del av Norges Seilforbunds kampanje og arbeid for å få flere jenter med i aktiv seiling.

– Jeg synes det er veldig viktig å begynne med de yngste, for det er de som er de fremtidige seilerne, sier Celia Valeur Børresen.