onsdag, 11 august 2021 16:17

Seilsportsliga og jubileumsfeiring i Larvik

LIGARUNDE NR. 2: Det er nå få dager igjen til seilsportsligaens andre runde finner sted i Larvik. LIGARUNDE NR. 2: Det er nå få dager igjen til seilsportsligaens andre runde finner sted i Larvik. FOTO: Trond R. Teigen
Det blir jubileumsfeiring og kamp om plasser og poenger når 29 seilforeninger møtes i Larvik til årets andre runde i seilsportsligaen kommende helg.

I år fyller Larvik by 350 år, og det at seilsportsligaen er lagt til Larvik kommende helg, er en del av byens jubileumsmarkering. Det betyr at ligaen får en enda mer sentral plass i bybildet enn ved den forrige ligarunden Larvik Seilforening arrangerte i 2018.

Og når seilasene setter i gang ute på Larviksfjorden lørdag 14. august, er det Åsgårdstrand Seilforening som skal forsvare têtposisjonen i eliteserien. Den erobret foreningen under den første serierunden i Sandefjord i midten av juli.

Dropper NM til fordel for ligaen

Og det å inneha nettopp den posisjonen også etter stevnet i Larvik, satses det hardt på, for to av mannskapene på Åsgårdstrand-laget, Jostein Grødem og Karen Kristoffersen, er også regjerende norgesmestre i Snipe.  Årets NM i Snipe går samtidig med seilsportsligarunden i Larvik, men fremfor å stille der for å forsvare NM-tittelen, har de valgt å prioritere seilsportsligaen og fellesskapet i seilforeningen sin.

– Vi skulle selvfølgelig gjerne ha seilt både NM og seilsportsliga, men når de arrangementene kolliderer så velger vi ligaen, som jo er foreningsbasert, sier Jostein Grødem.

– Det gikk jo veldig bra i første runde selv om vi følte oss litt rustne etter mange utsettelser og fordi vi ikke hadde fått seilt så mye i forkant av runden. Nå har vi fått trent litt i foreningens J/70, så i Larvik er målet å få hodet litt mer ut av båten og ikke bare være opptatt av det tekniske og det å få båten til å seile fort.

Se serietabellen for eliteserien.

Åsgårdstrand Seilforening lag i Sandefjord
 BEST I SANDEFJORD: Åsgårdstrand Seilforening var best i den første ligarunde i Sandefjord. Nå har de droppet NM for å holde seg på toppen av ligatabellen. FOTO: Trond R. Teigen.

Sørlandet satser hardt

Nærmest Åsgårdstrand på tabellen ligger Arendals Seilforening og Grimstad Seilforening. Det betyr at Sørlandet er representert høyt oppe på tabellen, og seilsportsligaen er noe foreningene i sør satser hardt på. 1. divisjon ledes av Risør Seilforening, og nylig gjennomførte flere av sørlandsforeningene en felles treningsleir for å forberede seg til ligarunden i Larvik.

I 1. divisjon er Stavanger Seilforening nærmeste utfordrer til Risør. Stavanger-seilerne er med i seilsportsligaen for første gang i år, men de har allerede rukket å markere seg. Foreningen har for tiden et svært blomstrende regattamiljø, og seilerne der viser nå at de også mestrer ligaseiling. I forrige runde var Laser-seileren August Hanevik leder for laget. Til Larvik har en annen god Laser-seiler, Olai Hagland, overtatt den rollen.

Her finner du oversikt over alle deltagere og mannskaper i 2. ligarunde i Larvik og serietabellen for 1. divisjon.

217314486 1705799229623762 5965344602127677513 n
 RISØR: Risør Seilforening var best i 1. divisjon i Sandefjord. FOTO: Trond R. Teigen.

En elv kan bli en joker

Regattabanen i Larvik vil ligge umiddelbart utenfor basen på land.

– Vi har flyttet «race village» til kulturhuset Bølgen der vi vil få god plass tett ved sjøkanten og regattabanen umiddelbart utenfor. Der vil vi sette opp telt og vi har lagt ut flytebrygge til båtene rett ved, slik at alle aktiviteter kan skje på ett og samme sted. Derifra vil både deltagere og tilskuere ha panoramautsikt rett ut på regattabanen, sier Jørn Spetalen, som er arrangementsansvarlig i Larvik Seilforening.

Med den nye beliggenheten vil regattabanen kunne bli trukket litt lengre mot vest enn under ligarunden i 2018, noe som betyr at den vil bli liggende tettere på utløpet av Farriselva. Det kan by på utfordrende strømforhold som seilerne må takle. Strømmen kan komme til å spille en rolle i startene, i merkerundingene og i de taktiske valgene ute på banen.

Jubileumsfeiring i Larvik

Samtidig med seilsportsligaen er det mye annen aktivitet som skjer i byen. I den andre enden av fjorden foregår det en NM-runde i båtrace, og på Tollerodden vil  Larvik Teater fremføre Archerspelet – et musikkteater om Colin Archer og hans familie. Colin Archer var ikke bare en verdenskjent båtkonstruktør, han var også Larviks ordfører i en periode – og han skrev dikt.

Rundt seilsportsligaen blir det også fremført lyd over høyttalere – og seilerne vil være arrangementets egne skuespillere.

– Vi tar sikte på å ha en stadionspeaker som kommenterer og informerer seilere og tilskuere under hele stevnet, sier Spetalen.

Noen direkteoverføring av stevnet på Facebook blir det imidlertid ikke denne gangen.

– Vi eksperimenterer med alternative måter å formidle utviklingen og historien rundt ligarundene. Å ha et helt film-crew gående i to dager er kostbart, og relatert til de seertallene sendingene på Facebook har, forsøker vi nå å finne en bedre og smartere anvendele av fellesskapets midler til denne formidlingen, sier Magnus Hedemark, som er seilforbundets prosjektleder for seilsportsligaen.

Han understreker at det både vil bli filmet og fotografert under seilsportsligaen, og at tracking og live resultatutvikling vil være som før og tilgjengelig på internett. Der kan man følge utviklingen og seilasene direkte lørdag og søndag enten man har mobiltelefon, nettbrett eller sitter benket foran en PC eller Mac.