tirsdag, 31 august 2021 06:52

Stor interesse for utfordrerlandslag

UTFORDRERLANDSLAGET: Det nye utfordrerlandslaget skal samle og gi et tilbud til dem som satser for fullt på seiling og som er nærmest til å ta steget opp på det norske landslaget i seiling. UTFORDRERLANDSLAGET: Det nye utfordrerlandslaget skal samle og gi et tilbud til dem som satser for fullt på seiling og som er nærmest til å ta steget opp på det norske landslaget i seiling. FOTO: Morten Jensen
Interessen for å være en del av NSFs nye utfordrerlandslag har vært stor, og med hele 22 søkere vil det ikke kunne være plass til alle. Men de som ikke kommer med, vil ikke bli glemt.

– Det er jo helt fantastisk – vi har fått inn hele 22 søknader fra unge, ambisiøse seilere som vil prioritere seiling svært høyt og være en del av det nye utfordrerlandslaget vi nå skal etablere, sier Iens Ludvig Høst.

Sammen med Norges Seilforbunds nye sportssjef, Eirik Verås Larsen, har han gått igjennom søknadene og alle de 22 seilerne er nå behørig intervjuet.

Tanken med det nye utfordrerlandslaget er å bygge opp et solid nivå under landslaget, som består av de aller beste norske seilerne i OL-klassene. De som deltar på utfordrerlandslaget, vil måtte være heltidsseilere, og målet er at de på sikt igjennom sin utvikling som internasjonale seilere, skal kunne ta skrittet over på landslaget.

Ikke plass til alle

– Det er utrolig gledelig at interessen er så stor, men Norges Seilforbund har ikke kapasitet og ressurser til å ta med alle 22 på utfordrerlandslaget. Vi er nødt til å sette strek et sted, og det vil selvfølgelig resultere i at noen seilere kommer til å bli skuffet når vi presenterer uttaket, sier Iens Ludvig Høst.

– Men, legger NSFs nye sportssjef, Eirik Verås Larsen, til:

– De som ikke kommer med, vil få et rikelig tilbud om å seile og trene sammen med utfordrerlandslaget. De vil imidlertid ikke kunne få den samme muligheten til å trene sammen med landslaget som utfordrene vil få. Og de vil heller ikke få den samme førtsehåndstilgangen til faglige ressurser. Men vi vil gjerne ha med seilere på foreningsnivå så mye som det er praktisk mulig, for vi ser det som svært vesentlig å spre kunnskapen og kompetansen videre nedover i rekkene. Vi ønsker absolutt ikke at informasjonsflyten skal stoppe ved utfordrerlandslaget, men vi vil jobbe målbevisst for at den skal komme videre.

Jevnlig evaluering

Iens Ludvig Høst og Eirik Verås Larsen understreker at uttagningen som nå snart blir offentliggjort, ikke betyr at døren til utfordrerlandslaget vil være låst for evig og alltid for dem som ikke blir uttatt.

– Vi vil foreta halvårlige og årlige evalueringer der resultater og seilernes utvikling vil være viktige parametre. Det gjelder seilerne på landslagene og de som står utenfor. Det betyr at vi vil kunne slippe nye seilere inn – eller at vi må si farvel til noen som er på laget, sier Verås Larsen.

Den første, store evalueringen vil skje i august 2022.

Klassene som vil få seilere på utfordrerlandslaget, er OL-klassene ILCA 7 (Laser Standard) 49er, 49er FX og iQfoil for herrer og damer. For dameklassen ILCA 6 er det igangsatt et eget prosjekt for å finne jenter som er villige til å satse på seiling for fullt. Dette jenteprosjektet vil være et springbrett til utfordrerlandslaget.

– Det har vært veldig spennende å intervjue alle de 22 og å lære dem å kjenne. Det har vært spennende, men også imponerende, å høre deres syn på toppidrett, utvikling og læring. Disse seilerne utgjør fremtiden for norsk seilsport, sier Høst.

Alle de norske seilerne som deltok i OL, har signalisert at de satser videre mot OL-seilasene i Marseilles i 2024. Det betyr at alle gjennom utfordrerlandslaget, bortsett fra Nicholas Fadler Martinsen og Martine Steller Mortensen som fortsatt er enslige norske seilere i Nacra 17, vil få flere seilere å trene sammen med. Planen er at utfordrerlandslaget skal trene et stort antall dager sammen med landslaget.