fredag, 17 september 2021 13:00

Tid for faglig påfyll

TRENERKURS: Det blir tilbud om trenerkurs på alle nivåer kommende vinter, så nå er det bare å gripe sjansen! TRENERKURS: Det blir tilbud om trenerkurs på alle nivåer kommende vinter, så nå er det bare å gripe sjansen! FOTO: Morten Jensen
Høstmørket siger på, sesongen er på hell og det det er tid for å se fremover mot neste sesong. Det er med andre ord tid for å få faglig påfyll og lære noe nytt. NSF har satt opp kurskalenderen for vinteren.

Seilsporten er helt avhengig av å ha gode, aktive medlemmer i seilforeningene og klasseklubbene. Det trengs tillitsvalgte styremedlemmer, frivillige som stiller opp i ulike sammenhenger, og det er behov for trenere og dommere for å kunne gi de tilbudene til seilerne som man ønsker å gi dem. Den beste forutsetningen for å få til dette, er å tilføre kunnskap og lærdom i alle ledd.

Norges Seilforbunds ser det derfor som en av sine viktigste oppgaver å tilrettelegge for dette og å tilby utdannelse til trenere, dommere og hele tillitsmannsapparatet rundt om i foreningene og klasseklubbene. Høsten, vinteren og våren er den beste tiden, og nå foreligger vintersesongens kurskalender der det bare er å merke av i kalenderen og huke seg inn på de aktuelle kursene og seminarene.

Ikke alt er hundre prosent fastlagt ennå, men du vil alltid kunne finne en oppdatert oversikt over de ulike kursene på seilforbundets nettside, www.seiling.no.

Påmelding til de ulike kursene skjer gjennom «Min idrett»

Assistenttrener-kurs

KURS 1: 19.–20. april og 25.–26. april 2022

Kurset foregår digitalt på Teams fra kl 18 til 21 over fire kvelder. I tillegg blir det en time med praksis i kursdeltagerens egen seilforening. Kurset ledes av Emilie Kathrin Vabø

KURS 2: 23.–24. april 2022

Kurset foregår ved fysisk oppmøte i Arendal og ledes av Iens Ludvig Høst.

Trener 1-kurs

KURS 1: 15.–18. november og 23.–24. november 2021

Kurset foregår på Teams i økter á tre timer fra kl 18 til 21 de seks kveldene. Kurset ledes av Emilie Kathrin Vabø

KURS 2: 7.–9. januar 2022

Kurset foregår på Teams. 7. januar er det en kveldsøkt fra kl 18 til 21. Lørdag 8. og søndag 9. januar varer kurset fra kl 09 til 18.

KURS 3: 2.–3. mai og 9.–12. mai

Trener 2-kurs

Det arrangeres ett kurs som inneholder disse elementene og som går over disse dagene:

Mental treningslære ved Iens Ludvig Høst

8.–9. november, 15.–16. november og 22.–23. november 2021 på Teams fra kl 18 til 21 på de oppgitte datoene. Alle dagene inngår i kurset.

Fysisk treningslære ved Anette Melsom Myhre og Frank Kirkeland

14.–16. januar. Fysisk oppmøte hos NTG i Bærum.

Arrangementsadministrasjon ved Henrik Wigers Larsen og Emilie Kathrin Vabø

1.–2. februar og 8.–9. februar 2021 på Teams fra kl 18 til 21 på de oppgitte datoene. 15. og 16. februar er reservedager om det skulle trengs for å komme igjennom pensum.

Kappseilingsreglene ved Emilie Kathrin Vabø og andre fagpersoner

14.–15. mars og 21.– 22. mars på Teams fra kl 18 til 21 på de oppgitte datoene. 23. og 24. mars er reservdager.

Praktisk trening og gjennomgang av Regel 42-praksis, dømming, arrangement og coaching. Kursledere er Emilie Kathrin Vabø og Iens Ludvig Høst

1.–3. april 2022. Praksis på NSFs vårsamling med aktive seilere.

Trener 3-kurs

Deltagerne følger eget program.

Arrangørkurs

Det vil bli avholdt ett kurs denne høsten. Passer ikke det, vil et nytt kurs bli arrangert våren 2022.

Regattasjef-kurs

Det vil bli avholdt et kurs i mars.

Dommerkurs

Forbundsdommerkurs

Det vil bli avholdt kurs i februar og mars

Direktedommer-kurs

Det vil bli avholdt ett kurs i forbindelse med det første seilsportsliga-stevnet i 2022

Banedommerkurs

Det vil bli avholdt et kurs før første norgescup-helg i 2022 og ytterligere et kurs før den neste norgescup-helgen

Fagseminarer

I tillegg til de ulike kursene vil det bli avholdt en rekke fagseminarer på Teams som vil være åpne for alle.

• 21. november 2021: Seksuell trakassering i idretten. Seminaret foregår i regi av Norges Idrettsforbund.
  • 16. januar 2022: Miljøet i seilforeningene med fokus på foreldre. Seminaret ledes av Iens Ludvig Høst.
  • 23. januar 2022: Miljøet i seilforeningene med fokus på seilerne. Seminaret ledes av Iens Ludvig Høst.
  • 6. februar 2022: Seilsportens anleggsfinansiering.
  • 13. mars 2022: Styre-arbeid i seilforeningene.
  • 3. april 2022: Bruk av Manage2Sail.