fredag, 01 oktober 2021 12:56

Seilsportsligaen: Helt åpent i seierskampen

BI ATHLETICS: BI-studentene vant i Larvik og er nærmeste utfordrer til Moss Seilforening, som leder før siste serierunde. BI ATHLETICS: BI-studentene vant i Larvik og er nærmeste utfordrer til Moss Seilforening, som leder før siste serierunde. FOTO: Morten Jensen
Minst syv seilforeninger kan gå til topps når årets seilsportsliga avsluttes i Moss denne helgen. Det er også stor spenning knyttet til hvilke lag som rykker ned – og opp.

Moss Seilforening står som vertsskap for seilsportsligaens fjerde og siste runde denne helgen, og det er nettopp arrangørforeningen som topper serietabellen før seilasene starter. Og den vesle fordelen det å seile på hjemmebane kanskje innebærer, kan være god å ha for mossingene, for rett bak dem og med få poengs forskjell følger hele seks seilforeninger som kan rive vertsskapet ned fra dets foreløpige trone.

I kraft av den têtposisjonen laget til Moss har, er det kanskje ikke helt uten grunn at foreningen stiller med et svært rutinert lag på regattabanen utenfor foreningens anlegg på Søly på Jeløya for å forsvare posisjonen. Jørn-Erik Ruud, Karl-Einar Jensen, Magne Klann og Roger Larsen er karer som alle har vært ute en vinternatt før – ja, laget innehar den eldste gjennomsnittsalderen av samtlige eliteserielag i denne runden.

Ligaen er populær blant studenter

Kampen om seieren kan med andre ord bli en kamp mellom gammel rutine og ungdommelig pågangsmot, for kanskje vil det skje at eliteserien i Norsk Seilsportsliga for første gang vinnes av et studentlag. I de to siste rundene er eliteserien blitt vunnet av studenter; først av BI Athletics i Larvik og deretter av NTNUI i Florø. Ligaseiling er blitt en hit blant studenter i både Oslo og Trondheim, og i Moss stiller BI Athletics og NTNUI med et lag hver i begge de to divisjonene.

Ved inngangen til finalerunden ligger BI-studentene bare ett poeng bak Moss, mens studentene fra Trondheim har seks poeng opp til lederlaget. BI stiller med det samme laget som i alle de foregående rundene: Alexander Hvam, Tobias Rabe Sti, Anette Heldal og Vegard Sandnes Larsen. De vil kunne profitere på å være svært samkjørte etter en lang sesong med ligaseiling, der de også har deltatt i – og er blitt kvalifisert for finalen – i Sailing Champions League.

NTNU-studentene stiller med det samme laget som vant i Florø: Vemund Gransæther, Simen Sandseter, Henrik Schrader Bordal, Caio Swan de Freitas. Et nytt toppresultat kan bringe dem helt til topps – eller til en plass på pallen som vil gi en plass i Sailing Champions League (SCL) i 2022. Denne gangen er det de tre beste lagene i eliteserien som vil få billetter til å kunne møte de beste ligalagene i verden i 2022.

Kan Åsgårdstrand vinne igjen?

Tønsberg Seilforening holder den tredje og siste SCL-plassen før seilasene starter i Moss. Til å forsvare denne plassen har foreningen valgt å la seg representere med Siri Kamfjord, Tim Sandberg, Eilert Kamfjord og Eirik Bjørn-Hansen. Ingen av dem har deltatt i noen av ligarundene tidligere i år, men det er et lag med svært erfarne seilere. I kampen om seieren og pallen er Tønsberg-laget det store spørsmålstegnet.

Den kanskje aller største favoritten til å vinne serierunden i Moss, finner man på sammenlagttabellens fjerdeplass. Laget fra Åsgårdstrand ser fryktinngytende sterkt ut med Jostein Grødem og Karl Otto Book i spissen. De vant NM i J/70 forrige helg, og det gir dem nødvendigvis et favorittstempel i Moss. Og skulle det slå inn; at de vinner, må Moss-laget ikke bli dårligere enn nummer tre og BI-studentene være nummer to for å holde Åsgårdstrand-seilerne bak seg.

Bak Åsgårdstrand følger Lillesand og Grimstad Seilforening – og deretter NTNU-studentene. Også disse tre lagene kan teoretisk kjempe om å vinne årets seilsportsliga, og de vil definitivt være med i kampen om de tre SCL-plassene som skal deles ut når seilasene i Moss er ferdig.

Har kamp om å unngå nedrykk

Fire av de fem siste lagene på tabellen: Ålesund, Arendal, Ran, Larvik og Askøy Seilforening vil trolig være de lagene som må rykke ned i 1. divisjon i 2022. Ingen av lagene ønsker dette, så kampen om å bli det laget som overlever i eliteserien, vil definitivt bli hard. Men de tre foreningene på tabellen foran dette femkløvere skal på ingen måte føle seg sikre, selv om det er et lite poenggap mellom de fremste nedrykkskandidatene og dem. De tre lagene som kan bli dratt med ned i dragsuget dersom ikke alt stemmer for dem i Moss, er Oslofjorden Seilkubb, Nesodden og Florø Seilforening.

Det tegner med andre ord til å bli en svært nervepirrende og spennende ligaavslutning i Moss der mye vil være uvisst helt til siste flight er unnagjort. Som vanlig kan man følge seilasene og resultatutviklingen via SAPs tracking og resultatsystem på nettet. Man kan også følge med på seilsportsligaens Facebook-side og Instagram-konto, der det vil komme hyppige nyhetsbulletiner og stemningsrapporter i form av film, bilder og tekst.

Det er med andre ord bare å mane frem foreningsstolthet og heie frem sitt favorittlag i Moss! Du finner all informasjon om seilsportsligaens runde i Moss her.