torsdag, 07 oktober 2021 14:41

Rekordstor Hvasser-samling

MANGE: Dette skiltet gjelder neppe for parkering av båter på gressletta ved stranden på Hvasser, for her kommer det til å bli fullt av joller og brett! MANGE: Dette skiltet gjelder neppe for parkering av båter på gressletta ved stranden på Hvasser, for her kommer det til å bli fullt av joller og brett! FOTO: Peer Moberg
Like sikkert som det er høstferie, er det at Norges Seilforbund arrangerer samling for  morgendagens seilere på Hvasser. Og i år er deltagelsen rekordstor.

Hele 114 seilere i alderen fra 14 til 26 år samles nå i kveld (torsdag) på Hvasser. Det er for at de skal være klare til i morgen tidlig, for da starter treningen som skal gi dem solid treningspåfyll og en motivasjons-boost før vintersesongen setter inn.

– Målet vårt med samlingen er at alle som deltar på Hvasser i denne langhelgen, skal ha lyst til å dra ut og seile igjen mandag morgen! Vi skal ha det gøy og lære mye, sier en entusiastisk Peer Moberg, som har hovedansvaret for samlingen.

– Det er varslet glimrende vær- og vindforhold de kommende dagene. Frisk vind og mange varmegrader – stort bedre har vi ikke hatt det på mange år her på Hvasser!

Peer Moberg forteller at dette er en lavterskel-samling, og at seilerne innen hver av klassene vil bli inndelt i grupper slik at alle skal få trent på det nivået de er på. 14 trenere står parate til å ta seg av seilerne, som fordeler seg på klassene ILCA 4 og 6, 29er, WASZP og IQfoil. Det blir to treningsøkter per dag, og alle deltagerne skal også lære å spleise moderne tauverk. Det blir dessuten en runde med strandrydding i nærområdet der seilerne holder til. Det er også blitt en tradisjon.

Sjefen kommer

Allerede i kveld starter trenerne forberedelsene med seminar og foredrag om hvordan de skal kunne utvikle selvstendige seilere. Hele 24 trenere deltar og Norges Seilforbunds nye sportssjef, Eirik Verås Larsen, vil være med på trenerseminaret – og følge treningen på vannet på fredag.

Å huse så mange seilere på et lite sted som Hvasser er ikke bare enkelt, men for at alle skal få en køye å ligge i og tak over hodet, har man tatt i bruk hytter til bekjente seilere, campingvogner, båter og rom og leiligheter ved siden av de fasilitene som Hvasser motell har.

– Det har vært en skikkelig kabal åhuse alle sammen, sier Peer Moberg, som også har en annen, tradisjonell oppgave foran seg:

Han skal grille over 250 hamburgere til grillfesten lørdag kveld!

Han er selve opphavet

At Peer Moberg føler ansvar og har et ekstra hjerte for Norges Seilforbunds Hvasser-samling, er ikke tilfeldig. Han er nemlig en av opphavsmennene til denne årvisse samlingen.

– Det startet med at Eivind Melleby, Terje André Kjær og jeg – sammen med trener Jan Steven Johannessen – ville trene her på Hvasser. Den gangen var vi veldig gode i Laser-klassen og kjempet om internasjonale medaljer, og flere av verdens beste seilere kom derfor hit til Hvasser for å trene sammen med oss. Etter hvert har denne litt uhøyidelige treningssamlingen utviklet seg, og nå er den blitt et fast høstinnslag og en institusjon i norsk seilsport, forteller Peer Moberg.

Og en ting er nok ganske sikkert, at mange av seilerne som deltar på Hvasser denne helgen, er seilere vi vil høre mer om i fremtiden.