fredag, 08 oktober 2021 12:12

Vindskift-arbeidet sprer seg til hele landet

OPPLEVELSE: Vindskifts turer har bydd på store opplevelser og et lys i hverdagen for mange som normalt ikke sogner til sjøen. OPPLEVELSE: Vindskifts turer har bydd på store opplevelser og et lys i hverdagen for mange som normalt ikke sogner til sjøen. FOTO: Vindskift
Koronapandemien har preget deltagelsen på stiftelsen Vindskifts arrangementer i år, men det til tross har Vindskift nådd ut i flere foreninger i landet enn noen gang før.

I år har Vindskift hatt fokus på å skape arrangementer med kvalitet, samtidig som vi har ønsket å skalere opp virksomheten til foreninger rundt om i landet. Det har vært noe utfordrende på grunn av korona, men vi har løst det etter beste evne, skriver Vindskift på sin nettside i en blogg som oppsummerer årets sesong.

Koronapandemien har gitt begrensninger på hvor mange som har kunnet delta i år. En-meteren er ikke lett å overholde om bord i en seilbåt, og munnbind er ikke det mest praktiske å bruke i blest og vær.

– I likhet med resten av befolkningen ble også vi rammet av de nasjonale tiltakene. Heldigvis har vi kunne hatt turer kontinuerlig gjennom sesongen! Antallet på deltagere har måtte gå ned, men stemmingen har fremdeles vært på topp, skriver Vindskift.

Vindskift2
 TAKKNEMLIGE: Stemningen er høy og gleden stor blant dem som er med ut på tur. FOTO: Vindskift

Sesongen har imidlertid kunnet by på en svært positiv utvikling: Vindskift-arbeidet har spredd seg til flere seilforeninger.

– Vi har følt på en stor dugnadsånd. Seilforeninger nasjonalt har arrangert Vindskift-turer og deltatt i inkluderingsuken. På landsbasis har hele ni seilforeninger hatt dugnadsturer for å øke inkluderingen i seilsporten; Asker, Tønsberg, Trondheim, Ålesund, Sarpsborg, Fredrikstad, Moss, Hvaler og Oslo.

Vindskifts arbeid går ut på å verve frivillige seilbåteiere som vil ta med seg ungdom og personer som er langt unna å kunne få oppleve sjø og seiling i sin hverdag, ut på seiltur. Mange av dem er innvandrere.

– Å bli introdusert til seiling gjennom frivillige gir en varm, trygg og inkluderende følelse for deltagerne.

Vindskift refererer til utsagn de har hørt på brygga:

«Dette er den beste dagen jeg har hatt i hele år».

«Jeg kan ikke huske sist gang jeg slappet av på denne måten».

Vindskift3
 KREFTER: Deltagerne får også føle på hva det vil si å drive en seilbåt. Her fra Asker Seilforenings Vindskift-arrangement om bord i leder Calle Andersens Landmark 43. FOTO: Vindskift

Vindskift forteller at tilbakemeldingene de får fra organisasjoner de samarbeider med for å kunne nå frem til de personene som de vil gi et seilturtilbud til, er at ungdommene setter stor pris på at de voksne er med på frivillige basis.

– Dette viser en sterk indre motivasjon for å ønske å bli kjent og det merkes, skriver Vindskift.

21. oktober avslutter Vindskift sesongen med det som er blitt en årlig begivenhet: Kickdown. Følg med på Vindskifts Facebook-side eller nettsiden til Vindskift for nærmere informasjon om kickdown-begivenheten.